Formativt för politiker och lärare

Jag har ingen prestige när det gäller rätt eller fel. Jag blir gärna överbevisad, för då har jag ju blivit lite kunnigare. Jag menar detta på riktigt. Men om jag råkar ha rätt, då önskar jag samma neutrala bemötande tillbaka.

I en debattartikel i DN den 14 februari använder Tomas Tobé och Anders Borg begreppet ”kunskapsutveckling” och använder det i resonemanget ”betyg är viktigt för kunskapsutvecklingen” och slutsatsen ”införa betyg från årskurs 3”. Jag säger inte ännu om de har rätt eller fel. Jag undrar först hur de använder begreppet, och även hur de underbygger sitt resonemang med fakta (IFOUs rapport 2010:8).

Låt oss pausa ett slag för att dra en parallell till skolan. Jag har bloggat om hur man kan utveckla elevernas begreppsförmåga och resonemangsförmåga. Jag möter varje dag massor av rätt och fel. I en kunskapsorganisation finns inget utrymme för prestige, då skulle få våga lära sig något. När jag upptäcker brister i elevernas texter, tex begreppsanvändning eller slutsatser i en labrapport i fysik, säger jag inte ”det där var fel, gör så här för det är rätt”. Jag använder istället det neutralare ”kan du förklara vad du menade med…” och det ofta tillhörande ”hur vet du att det stämmer, vilken fakta grundar du det på?”. Då kommer eleven antingen

a)      Förklara vad den menade, och visa hur hens fakta underbygger slutsatsen. Då kan jag säga: ”Aha! Nu förstår jag. Om du skriver det du just sa, så kommer din text bli strålande. Lägg till fakta du hittat.”

b)      Eleven kommer själv upptäcka bristen och säga ”Aha! Nu förstår jag, jag skrev ju så här, det var ju lite tokigt. Då säger jag ”jag hör att du är grym på detta, jag lämnar dig en stund så återkommer jag och läser igen.”

c)       Vi upptäcker båda att vi vet för lite om begreppet i fråga. Vi konstaterar att vi inte kan dra en slutsats för vi saknar kunskaper i området. Antingen läser vi in oss på ämnet eller så släpper vi slutsatsen helt och börjar om.

Detta är mycket vanliga scenarion. Det är också känsloneutrala och konstruktiva scenarion. De inträffar flera gånger per lektion när jag jobbar formativt med feedback. A och b är vanligast, för oftast hör en annan elev i klassen vad vi pratar om och hjälper oss. Jag älskar när det händer, då upptäcker eleverna att de är en resurs för varandra och att vi lyssnar och respekterar varandra. Vi vuxna måste alltid föregå med gott exempel i detta avseende.

Jag ställer alltså samma typ av fråga till Tomas Tobé. Jag vill verkligen inte vara dryg och låta påskina att jag är hans lärare, utan jag ställer frågan för att hans regeringspartis beslut handlar om och påverkar min profession. Därför frågar jag hur de använder begreppet ”kunskapsutveckling” och hur de drar sin slutsats om tidigare betyg utifrån den rapport de hänvisar till. Det skulle kunna mynna i antingen

a)      Han förklarar vad han menar och hur hans fakta underbygger slutsatsen. Då kan jag säga ”Aha, nu förstår jag vad du menar. Skriv det du just sa, så blir ditt budskap till svenska folket och alla lärare strålande.”

b)      Moderaterna kommer själva upptäcka bristen och säga ”Aha, nu förstår jag, det jag skrev var lite tokigt. Då säger jag ”Ni är grymma, moderaterna, jag lämnar er en stund så återkommer ni”.

c)       Vi upptäcker båda att det finns för lite forskning på området. Vi konstaterar båda att vi inte kan dra en slutsats. Moderaterna finansierar en oberoende forskargrupp som forskar i frågan. Eller så släpper vi slutsatsen helt och börjar om.

Vilket av dem det blir, spelar ingen som helst roll för mig. Bara vi inte i förväg har bestämt vilket som är det rätta. Bara vi har samma prestigelösa strävan efter de rätta kunskaperna och de rätta slutsatserna.

Mvh Tommy Lucassi, @MatteTommy på twitter

5 kommentarer

  1. Mikael Parknäs, 21 februari 2013

    Strålande, Tommy!

    Tack för detta inlägg.

    Mvh

    Mikael Parknäs
    Rektor Smedingeskolan
    @mikael_parknas

    • Tommy Lucassi, 22 mars 2013

      Vassego och tack!

  2. Maria Henryson, 4 mars 2013

    Vad glad jag är att jag hittade vägen till din blogg!

    …och vad glad jag är att hitta bra exempel på att jobba formativt utifrån kunskapskraven med hjälp av elevexempel.

    Har själv jobbat några gånger i 7:an och 8:an med en förstauppgift, sen feedback och därefter en andra uppgift som liknar första. Dock aldrig kring det rent laborativ arbetet.

    Efter påsk avslutar jag terminen med kemi för mina åttor och då ska jag prova din laborativa modell. Kan nog inte heller låta bli att göra något liknande din geometriuppgift. Har du möjlighet att publicera uppgiften som eleverna fick?

    Tack än en gång!

  3. Maria Henryson, 4 mars 2013

    Vad glad jag är att jag har hittat till din blogg!

    Lika glad är jag att hitta goda exempel på hur man kan jobba formativt utifrån kunskapskraven i kombination med elevexempel. Jag har provat på det några gånger med 7:or och 8:or där de får en första fråga, feedback och sedan en andra fråga. I framtiden tar jag till mig dina idéer om ett formulär med feedbacken. Har heller inte jobbat kring det laborativa på samma sätt så det tänker jag prova när jag avslutar terminen med kemi för mina åttor. Är också nyfiken på ditt geometriupplägg som du visat lite av här. Finns det möjlighet att du publicerar uppgiften som eleverna fick?

    Än en gång, mycket inspirerande!!

    /Maria

    • Tommy Lucassi, 22 mars 2013

      Hej och tack!
      Uppgiften i geometri kommer från Kommentarmateral till kunskapskraven (den rosa) och finns som pdf: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2833
      Hoppas det var den du menade.
      Annars har jag gjort denna med:

      Omkrets och area

      1. Rita följande figurer som alla ska ha omkretsen 12 cm.
      a. En rektangel med ena sidan dubbelt så lång som den andra.
      b. En kvadrat.
      c. En liksidig triangel.
      d. En cirkel.

      Cirkelns omkrets beräknas så här: O = π • d

      2. Mät lämpliga sträckor och beräkna areorna för de olika figurerna.

      3. Vad drar du för slutsats om deras areor?

      4. Vad avgör om arean blir större eller mindre?

      /Tommy

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.