När jag slutade med prov

Jag slutade inte med prov när jag införde formativ bedömning. Jag slutade med prov långt senare. Vi hade jobbat med formativ bedömning, feedback och dokumentation i nästan två år, jag och mina elever. Plötsligt en dag säger en av dem:

- Men  Tommy, när vi nu har kollat att vi kan allt, måste vi ändå ha provet?

Det blev tyst i klassrummet. Vi insåg den enorma potentialen. När vi jobbade med formativ bedömning, feedback och dokumentation fyllde proven inte längre någon funktion. Jag hade inte i förväg bestämt mig för en åsikt om prov för att sedan genomdriva den åsikten. Det visade sig helt enkelt att vi hade funnit något bättre.

De flesta av metoderna och verktygen jag använt genom åren, med olika dokument som ni kan använda om ni vill, finns bland de tidigare inläggen. Och jag tänker dela flera. Välkomna!

 

 

 

 

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.