Tommy Lucassi

Jag heter Tommy Lucassi och är lärare i matematik, NO och teknik på Alviksskolan och läromedelsförfattare. Mitt fokus är elevens inlärning snarare än min undervisning. Jag får gåshud när elever blir medvetna om och tar ansvar för sitt eget lärande. Mitt jobb är att ge dem metoder och strategier för att nå dit. Då sker inlärningen i ett rasande tempo och lektionerna som en dans. Foto: Hasse Hedström
Nyckelord
alejandro fuentes bergström
arbetsro
bedömning
betyg
bfl
didaktik
effektstorlek
feedback
feed forward
feed up
formativ
formativ bedömning
fortbildning
förmågor
kamratbedömning
kamratrespons
kommentarmaterial
kommentarmaterial till kunskapskraven i matematik
kravnivåer
kunskap
kunskapskrav
lgr-11
lust
lärare
läroplan
läxor
matris
motivation
muntligt
no hands up
omprov
pedagogik
Prov
sambedömning
skolan
skolpolitik
skolverket
språk
språkutvecklande arbetssätt
ställa frågor
tid
twitter
utbildningspoliktik
väggmatris
återkoppling
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
- 13 november, 2017, kl. 20:49 Mehria Muquri Habib om Hur mycket får man hjälpa på provet? Om att utveckla resonemang.
- 8 november, 2017, kl. 20:21 Emma om Istället för läxa: här är övningarna!
- 8 september, 2017, kl. 13:46 Oscar Sigge om Ge inte gångertabell-läxa!
- 6 januari, 2017, kl. 16:19 hgswhysj23 om Istället för läxa: här är övningarna!
- 27 november, 2016, kl. 22:45 Bussarakham Kanyavongha om Hur mycket får man hjälpa på provet? Om att utveckla resonemang.
Kategorier
- Bedömning och betyg (38)
- Biologi (7)
- Debatt och skolpolitik (3)
- Digital Kompetens (1)
- Flipped classroom (3)
- Forskning och utveckling (5)
- Fysik (7)
- Genrepedagogik (1)
- Inkludering (4)
- Kemi (1)
- Kollegialt lärande (1)
- Lgr11/Lgrs11 (6)
- Matematik (7)
- Okategoriserade (7)
- Organisation och ledarskap (1)
- Reformer (1)
- Språkutveckling (4)
- Surfplattor och appar i skolan (1)
- Teknik (1)
- Trygghet och studiero (1)
- Verktyg för formativ bedömning (21)
Hej igen!
Har precis kollat in din senast publicerade film. Det i samband med att jag provat jobba med väggmatris(fantastiskt tycker jag!) några gånger gör att jag är nyfiken på hur du tänker när det gäller gruppindelning kring just övningstillfällena. Jag upplever det som att i större grupper ”åker” svaga elever med, de har inte förmågan att producera på A-nivå. Sätter jag ihop svaga elever i en grupp får de verkligen jobba (utvecklande för dem) men de behöver mycket stöd av mig.
Vilka erfarenheter har du gjort kring detta?
/Maria
Hej! Jag har samma erfarenhet som du.
Jag lottar alltid grupper. Jag har en extra regel: om man i sin grupp inte lyckas skapa alla nivåer själva, ska man först gå till granngruppen för att söka hjälp. Då blir det ytterligare ett moment att använda kommunikation, och det är bara bra. Hjälper inte det går man till en annan grupp och ber om hjälp.
Lycka till!
Tommy
Dessutom, om man inte lyckades förstå alla nivåer den lektionen, så sitter de ju uppe på väggen ett tag, så kan man i lugn och ro studera lämpliga mål för sig själv.
Hej Tommy! Vårt besök hos dig gav mersmak och struktur i vårt arbete och vi har precis kört igenom ett varv enligt ditt upplägg. Några justeringar blev det, t ex ytterligare problemlösning i slutet. Slutbedömningen kräver att man är väl förberedd och jag känner väl igen frågorna på din bild. Noterar också att det tar tid…10 elever på 50 minuter. Vår slutsats är att resultaten blir bra…eleverna har tagit till sig nya strategier och metoder. Frågan är om vår bedömning är på rätt nivå, men det kanske är så att bra undervisning ger resultat :).
Det ska bli spännande att fortsätta resan under nästa termin, hoppas att du fortsätter att dela dina erfarenheter på bloggen
/Lars