Ordningsregler för läraren

Detta blogginlägg handlar om regler för arbetsro baserade på inlärning istället för på disciplin. Jag  kommer visa hur mina ordningsregler för eleverna är formulerade och Malin Larssons utveckling av dem, samt länkar till hennes blogg och radioprogrammet som var upprinnelsen till det hela. Men först vill jag visa ordningsregler för LÄRAREN:

Regler feedbackRegler elevresursRegler dokumentationRegler aktiveraRegler synliggörRegler motivera undervisningRegler testa nyttRegler utvärderaRegler kollegialt

Upprinnelsen är att jag medverkade i Sveriges Radio P1. Studio Ett hade en specialsändning om skolan som avslutning på en reportageserie om skolan med rubriken och hashtagen Kaosklass. Mitt mål var att ändra fokus för den offentliga skoldebatten. Som yrkesverksam lärare stör det mig att problemformuleringen i skoldebatten görs med medievänlig och väljarpopulistisk agenda snarare än utifrån forskning och beprövad (alltså dokumenterad) erfarenhet. ”Hur menar du att det inte är närvarande i debatten?” frågade programledaren. Jag svarade ”Vad har ni valt för hashtag här till exempel?”.  Här kan du höra hela sändningen (jag fläskar på från ca 10 minuter fram till ca 15 minuter, sen kommer jag in ett par gånger till).

Ska vi skapa ordning och reda i klassrummet, måste vi skapa regler som är baserade på det som forskningen säger främjar inlärning. Inlärningsbaserade ordningsregler kommer automatiskt att leda till arbetsro, TACK VARE att eleverna lär sig mer. Många kallar det inre motivation.

En fråga till dig, kära läsare: Hur skulle du själv formulera ordningsregler i ett klassrum, om de ska utgå ifrån att främja inlärning? Motivera ditt svar.

Här är en bild på reglerna i mitt klassrum, fula som stryk, men innehållet är vackert:

Mina regler 3

Efter radioprogrammet hände något härligt. Malin Larsson, en kollega i det utvidgade kollegiet Twitter, med twitteralias @visesiskolan, tog fasta på ordningsregler baserade på inlärning. Hennes regler delades genast hundratals gånger, och ännu fler har läst hennes blogginlägg där reglerna finns i snygg layout. Kolla här: Regler i klassrummet knutna till lärande och utveckling. Så går det till när vi lär av varandra.

Malins inlägg fick mig att tänka ännu ett varv. Då kom jag på det viktigaste av allt. Ordningsregler för LÄRAREN. Vi är den viktigaste resursen för elevernas inlärning. Det är vi som ska genomföra själva jobbet. Det är vi som ska förverkliga alla reformer, det är vi som ska skapa den undervisning som ska främja elevernas inlärning, det är vi som ska skapa den lärande miljö som vi vill vistas i. Så testa att följa dessa regler, så får du se vad som händer med arbetsron. Jag tror inte att det kommer fungera. Jag tycker inte att det kommer fungera. Jag vet att det kommer fungera.

Mvh Tommy Lucassi, @MatteTommy på Twitter

Tillägg den 13 maj: Jag bryter själv mot dessa regler titt som tätt, för ingen kan ligga på topp jämt. Men varje gång något gått snett, så brukar jag kunna räta upp skutan igen genom att samla mig och påminna mig själv om hur jag faktiskt kan göra det bättre. Att då ha ett forum  eller en grupp kollegor där det finns utrymme för sådana frågor underlättar avsevärt. //Tommy

http://flippatklassrum.blogspot.se/2014/05/regler-i-klassrummet-knutna-till.html?m=1

18 kommentarer

  1. Pingback Bedömning för lärande | Pearltrees

  2. Pingback Vilka regler ska vi ha för att skapa en lärande miljö? | evakleveholt

  3. Susanne Hendel, 15 maj 2014

    Hej Tommy!
    Jag blev så himla glad när jag läste ditt blogginlägg!
    Jag är övertygad om att dessa regler främjar elevernas lärande i klassrummet.
    Egentligen är det ju inga konstigheter kan man tycka, men vi behöver träna på att jobba bort skolans ”rätt – och felkultur”, att vi tillsammans kan och vi ska hjälpas åt.
    Och tänk att också säga att det är ju ”regler för läraren” och inte för eleverna! Känns som om det skulle kunna vara provokativt för en del. Jag tycker det är toppen i alla fall att sätta ord på det!
    Tack både till dig och Malin Larsson!!

    Vänligen Susanne

    • Tommy Lucassi, 15 maj 2014

      Hej Susanne!
      Tack för de fina orden, vad glad jag blir! Jag gillar verkligen att få kommentarer.
      Vägen till förändring går alltid via en själv, tänker jag. Och så sprids det vidare. Källa: Michael Jackson som sjöng: ”If you wanna make the world a better place, take a look at yourself and make a change.”

  4. Pingback Pepp | Pearltrees

  5. Pingback Bra att ha | Pearltrees

  6. Pingback Värdegrund | Pearltrees

  7. Pingback Ämnen | Pearltrees

  8. Pelle Mårtenson, 20 augusti 2014

    Jag kommer inte heller in. Har ställt en fråga till Malin.

  9. Pelle Mårtenson, 20 augusti 2014

    Nu har jag fått fatt i rätt länk och ändrat.

  10. Pingback Värdegrund | Pearltrees

  11. Pingback Planering | Pearltrees

  12. Pingback Nyckelstrategier | Pearltrees

  13. Pingback Sidor för lärare | Pearltrees

  14. Pingback Tanketrådar | Pearltrees

  15. Pingback Anders Österberg (anost34) | Pearltrees

  16. Pingback Skola - nian74 | Pearltrees

  17. Satu Koskela, 28 augusti 2014

    Leena, jag har dem. Du kan få dem av mig! :)

Lämna ett svar till Tommy Lucassi Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.