Hur mycket får man hjälpa på provet? Om att utveckla resonemang.

Jag hjälpte grannklassens vikarie med att förbereda eleverna inför ett prov. Eleverna var osäkra på vad som krävdes för högre kvalitet. Då satte jag ihop denna övning. Nu undrar jag: kan man utforma en fråga på ett prov på det sättet, med rutor och bindeord? Är det för mycket hjälp, eller skulle det räknas som extra anpassning, som gynnar alla? (frågar åt en kompis, jag har ju inte prov…)

Jag vet vad jag tycker. Vad tycker du?

utveckla resonemang

Hej hej från Tommy.

4 kommentarer

  1. Anna Östman, 23 november 2016

    Jag tycker det var en bra modell. Jag jobbar med elever med språkstörning och tänker att det är ett väldigt bra stöd för dem. Inte nödvändigtvis bara i prov, utan i undervisning också. De behöver exempelmeningar också. Då kan det funka väldigt bra. Tack för tips.

  2. Josefine, 23 november 2016

    Toppen!

  3. Bussarakham Kanyavongha, 27 november 2016

    Det är mycket bra för mina nyanlända elever. Vänligen dela med dig av det goda till
    bussarakham.kanyavongha@stockholm.se

    Tack på förhand!

  4. Mehria Muquri Habib, 13 november 2017

    Lustigt. Jag ställde samma fråga till min pedagogiska coach… Hur mycket hjälper jag egentligen. Och om jag hjälper mina elever att lära sig även under provmoment, Vad blir då skillnaden mellan prov och ”vanliga lektioner”? Prov tappar sitt syfte… Att underlätta är inte alltid att göra jobbet åt eleverna utan det är ett sätt att placera deras tankar på rätt ”plats” så att de sedan tänker I rätt bana.
    Ska fortsätta följa din blogg, har själv testat några av metoderna och tycker att eleverna uppskattar och värdesätter arbetssättet och utvecklas betydligt mer i ämnet.
    /no lärare i högstadiet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.