En (lång) film om inkludering

Vår första långfilm är klar! I alla fall om man jämför med längden på de filmer vi brukar göra. Den handlar om inkludering och fick kort och gott  namnet ”En film om inkludering” Det kändes helt enkelt omöjligt att hasta över ett ämne som detta på bara några minuter och därför blev det hela 36 minuter istället.

Under en intensiv dag besökte jag både Kvarnbackaskolan i Kista och Södermalsskolan (gissa var?) och intervjuade och filmade elever, föräldrar, lärare och rektorer. Det blev mycket material och alla hade många bra och intressanta synpunkter att förmedla. Rektorerna berättade om den övergripande bilden och resultaten medan lärarna fyllde på med att förklara det praktiska.

Jag fick också nöjet att prata med Gordon och hans pappa. Gordon har Downs syndrom som går på Södermalmsskolan. Att han trivdes i skolan och gillade sin lärare Eva väldigt mycket ser man tydligt i filmen.

Monib på Kvarnbackaskolan är med i den stora klassen och sjunger och tecknar en vårsång.

Själv fick jag en betydligt klarare bild av vad inkludering är och hur det funkar i praktiken. Det hoppas jag också att filmen visar. Till exempel förstod jag att inkludering inte är så kategoriskt som det ibland kan låta. Variationen är stor. Hur mycket varje barn är inkluderat skiljer sig åt och särskolans små klasser och rum finns fortfarande kvar, dit man kan dra sig tillbaka när man behöver det. Men man är inte längre undanskuffad i en avlägsen del av skolan. Eller till en separat sida i skolkatalogen. Och den skillnaden verkar vara väldigt gynnsam.

Se filmen här nedan!

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.