Bloggtoppen december 2014

Då var det återigen dags att dyka ned i statistikens härliga värld. På grund av alla sköna helger kommer listan lite senare än vanligt men så här såg bloggtoppen ut december 2014.

  1. Läs- och språksatsningen
  2. Lärande & bedömning
  3. UrFlippat
  4. Skolbiblioteksbloggen
  5. Miss Åsa
  6. Provfri matematik – bedömning i praktiken
  7. Verktyg för livet
  8. Kulan – mötesplats för kultur, förskola och skola
  9. Redaktionsbloggen
  10. Gränslöst digitalt lärande

Innan jul lovade jag ju att tala om hur den satsning flera bloggar gjorde på att skapa julkalendrar föll ut. Skolbibliotektsbloggen har gått riktigt bra och flög rakt in på en fjärde plats från ingenstans. Jag trodde först att det var deras kalendersatsning med Google-tips som låg bakom framgången, men det var det inte. Skolbibliotekens framgång förklaras främst av följande inlägg:

De 40 bästa jullovsböckerna för barn och unga

Väldigt bra service att bjuda läsarna på den listan. Kan du själv skriva ett inlägg med rubriken ”De x bästa y för z”? Det är värt ett försök.

Andra inlägg som varit populära under december månad är Betygshets – nej tack! av UrFlippat. Nytt om läslyftet är det allra mest lästa inlägget under perioden. Vi kommer själva rapportera mer om läslyftet längre fram. Kul att se att det finns så stort intresse.

Grattis Åsa har jag skrivit tidigare på denna blogg. Men denna gång är det inte Miss Åsa utan Åsa Colliander Celik som förtjänar extra uppmärksamhet. Hon är vår allra nyast bloggare och har redan jobbat sig in på listan. Bra jobbat!

Är en julkalender en bra idé?

När jag analyserar antal träffar ser det faktiskt ut som att en julkalender är mycket jobb för ganska lite trafik. Detta gäller alla tre bloggar som gjorde denna satsning: En poddares dagbokSkolbiblioteksbloggen och Teachers Across Borders Sweden. Det har gett resultat i trafiken men kanske inte så mycket som man kunnat tro.

Men jag är säker på att värdet har varit stort med andra mått mätt. Jag tycker personligen att Adam och gänget på Sjöängsskolan har gjort en helt fantastisk kalender om historiska hjältar och jag gissar att de pedagogiska vinsterna i att göra jobbet har varit stora. Läs också inlägget Apropå kvinnor i historieundervisningen som blev aktuellt i veckan där en del av detta framgår.

Jag uppskattar också verkligen Skolbiblioteksbloggens Google-utbildande kalender där jag själv lärt mig många bra tips. Dessutom ligger den ju kvar med ett intressant innehåll även efter jul. Ett väldigt bra material att referera till i kommande utbildningar. Långsiktigt arbete med andra ord. Med hjälp av smarta taggningar (etiketter/nyckelord) kan man referera till hela serien eller valda delar.

Jag hoppas också att TAB Sweden har fått utdelning för sin insats. Och självklart är det så i många fall att en enda rätt läsare är värd mer än tusen som är fel. Om den enda rätta blir så engagerad att hen vill följa med på nästa resa till Burma eller Kambodja är det resultatet så klart värt mer än siffror i Analytics för TAB-lärarna.

Det är tufft att marknadsföra sig själv

Det här leder oss in på den diskussion som varit, hos våra bloggare, gällande att över huvud taget mäta, ”tävla”, analysera och att ha en topplista. Är det något vi ska hålla på med?

Jag tänker till exempel på det Cilla Dalén skrev på Twitter i julas om att hon känner sig kluven till att marknadsföra sin blogg och inför denna topplista. ” Å ena sidan skriver man ju för att bli läst, å andra sidan ska man ju skriva det man vill att folk ska läsa ;-)” Jag känner själv igen mig i detta och det tar alltid emot att framhäva sig själv. Men ni har alla ett positivt och viktigt budskap att skriva och konkurrensen där ute är stor, så jag tycker inte det är något ni ska skämmas över.

På samma sätt som det är självklart att skolan ska vila på forskning och beprövad erfarenhet tycker jag att det vore oprofessionellt av oss att inte mäta och analysera. Vi måste lära oss att bli bättre på att kommunicera och så länge denna aktivitet skapar lärdomar vill jag gärna fortsätta. Och hittills har jag lärt mig något nytt varje månad och jag hoppas att ni som läser också får ut något av det. Men glöm som sagt inte resultatet som inte kan mätas i siffror. Berätta gärna om det för mig.

Att vårt gemensamma arbete ger resultat är det i alla fall ingen tvekan om. Se nedanstående graf där de blåa staplarna är trafik från pedagogstockholm.se och de röda från bloggen. Sedan 2013 har bloggen regerat och i år drar ni dessutom ifrån. Jag spår att skillnaden blir ännu större 2015.

image(1)

 

 

 

 

 

 

 

 

Kom in i gemenskapen

Till sist slår jag ett slag för alla som bloggar för Pedagog Stockholm att gå  med i vår Google Plus-grupp där vi fortsätter att byta erfarenheter och där alla kan skriva, kommentera, tipsa och hjälpa. Ge mig din gmail-adress så släpper jag in dig.

Skriva kort brukar ju vara ett klassiskt tips. Det har jag totalt brutit mot denna gång men jag hade mycket att säga. Lovar att försöka vara mer kortfattad nästa gång.

Ha det bra tills dess!

Pelle Mårtenson

5 kommentarer

  1. Adam, 16 januari 2015

    Tack för fin feedback. Arbetet med vår julkalender har framför allt resulterat i stora pedagogiska vinster. Inte bara för eleverna som producerat den utan även för alla elever som tittat, inspirerats och diskuterat. De flesta verkar dock ha hittat till oss via vår hemsida. Under december hade vi över 13 000 besökare och över 15 000 visningar.
    Med vänlig hälsning,
    Adam & Historiepratarna

    • Jannike, 19 januari 2015

      Som vi älskade den! Tack Adam!

      • Adam, 20 januari 2015

        Tack snälla! Mvh Adam & Historiepratarna

  2. Pelle Mårtenson, 19 januari 2015

    Fantastiskt Adam! Och det är ju också er upparbetade kanal vilken ni jobbat med under en längre tid och marknadsfört väl. Det är ju alltid klurigt när man har flera bloggar också.

  3. Pingback Bloggtoppen framöver | Redaktionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.