Har du hört en massa personer snacka om Grejen och känt dig helt utanför? Vad är det för nåt du missat tänker du missmodigt? Kommer alla andra kollegor springa om dig i löneutvecklingen eftersom de hajar GREJEN? Häng inte läpp för nu ska vi berätta allt (nästan) om Grej of the day, en enkel metod för att skapa intresserade, nyfikna och vetgiriga elever uppfunnen av läraren Micael Hermansson från Umeå. Han var på SETT och berättade om denna korta och inspirerande minilektion som ger en daglig kunskapsgaranti, både för eleverna och för dig.
Metoden innebär att du varje morgon presenterar en ”grej”, ett kort nedslag i ett spännande ämne, vilket som helst – bara du kan berätta något intressant. Det ska vara tempofylld och ca 8 min, ungefär som en sagostund, och gärna ha en klatschig rubrik som “Varför äter inte isbjörnarna upp pingvinerna?” eller ”Världens mest kända kolbit”.
En presentation ska svara på frågorna vad var när och hur? Exempelvis är den omtalade kolbiten Cullinandiamanten, även kallad Afrikas stjärna, och den tillhör de brittiska kronjuvelerna.
Du presentera viktiga fakta om ämnet kombinerat med spännande bilder och låt eleverna lyssna utan att skriva. Kuriosa gör att de kommer ihåg grejen.
– Du minns 60% av vad jag sagt om ett par dar, ⅕ del om någon månad, 5 % om 6 mån. Kuriosa höjer till 5,8%, säger Micael med ett brett leende.
Om Cullinandiamanten kan du exempelvis berätta att pansarkryssaren som skulle frakta den var en bluff, i själva verket skickades diamanten med posten. Eller använd Duncan C:s bild Digging for diamonds som ingång för att prata om vem som har rätt till det fysiska kulturarvet. 
Och sen kan du påminna eleverna att de antagligen varit i kontakt med diamanten:

Som uppföljning får de en daglig hemuppgift, att återberätta dagens grej för någon. Kanske får de en aha-reaktion från en förälder och ett bekräftande på att de vet något som hen inte vet. Kunskap blir åtråvärt och något som de har nytta av i vardagen. För vem gillar inte att briljera med sina kunskaper?
Micael berättar om en Grej of the Day när de talade om Nelson Mandela och när en elev berättade om detta för sin pappa sprang denne upp på vinden stökade runt tills han kom ned med en gammal ”Free Nelson Mandela” t-shirt som eleven hade på sig i skolan nästa dag. Det visade sig att pappan hade varit engagerad i kampen mot apartheid på 80-talet och vips hade en sammanhangskedja skapats för eleven.
När dagens grej är berättad, ge en ledtråd till nästa dags grej så de får något att fundera på. Vad tror du exempelvis man ska prata om när det ska handla om treradig japan?
Som uppföljning till grejen föreslår Micael att du arrangerar ett quiz på fredagen med frågor från veckans grejer. När jag minns hur entusiastiska alla elever kan bli av smarta quiz funderar jag att testa det på mina förvaltningskollegor. Även vuxna tycker om att briljera med sina vidlyftiga kunskaper.
Micael har gjort grej of the day i många år och eleverna älskar det och idag har han ett samarbete med skolans bibliotek som vill veta vad han ska ta upp för grej i förväg för att kunna förbereda sig för anstormningen av nyfikna elever.
Micaels senaste grej är “News of the day” som har samma tanke och ska vara max fem minuter och ta upp ett ämne som diskuteras i nyhetsmedia. Han menar att man inte måste ta lätta ämnen utan det ska vara något som diskuteras i vanliga nyhetsmedia. Exempelvis har Micael tagit upp både kriget i Syrien och Obamas valkampanj i amerikanska presidentvalet. Här avslutas det självklart med Lilla Aktuellt.
Har du lite slantar över som bränner hål i fickan? Då hittar du information om Michaels föreläsningar här. Han är väldigt personlig och rolig.
Vet du förresten varför inte isbjörnarna äter upp pingvinerna?
/Calle