Internetdagarna – fortsättning

Här kommer en fortsättning på Internetdagarna i form av lite neddykningar i måndagens program.

Hela programmet hittar du här.

Helena Dahlström, fil dr på Mittuniversitetet pratade om sin avhandling ”Förutsättningar för elevers textskapande”

Dahlström har följt fem barn i årskurs fem hur de genom en app, Bookcreator, skriver multimodlatexter.

Hon säger att numer innefattar text ofta flera andra former, så som bilder, filmer och ofta blir man medskapare till digitala texter. Då krävs det en särskild typ av kunskap som, trots mot vad man ofta tror, inte alla barn och unga besitter.

En intressant diskussion som kom ur föreläsningen är att text värderas högt, särskilt ju högre upp i utbildningen man kommer. Vad innebär det egentligen?

Här hittar du avhandlingen (pdf, 1028 kB, öppnas i nytt fönster)

En artikel om avhandlingen finns på Skolporten.


Näst på tur var Sissela Nutley som är medicine doktor i kognitiv neurovetenskap och har skrivit rapporten ”Mår unga sämre i en digitaliserad värld”

Enkelt sammanfattat visar rapporten att måttligt användande av digitala medier är bäst. Man kan se en negativ koppling när barnen använder digitala medier två eller fler timmar/dag. Däremot är det svårt att säga vad som kom först, hönan eller ägget. Den psykiska ohälsan eller användandet av digitala medier.

Från 9 års ålder anser hälften av de i undersökningen att deras användning av digitala medier går ut över andra saker de behöver göra så som sova, läxor med mera.  Man kan även se att den fysiska rörelsen minskar och det som råkar mest illa ut är sömnen

Den stora utmaningen och det viktigaste som man kan se i studien är att skapa en balans i sitt användande av digitala medier, gäller självklart barn, unga och även oss vuxna.

Sissela Nutley har skrivit boken ”Distraherad” https://www.nok.se/titlar/akademisk-psykologi/distraherad/

Rapporten ”Mår unga sämre i en digitaliserad värld?”  hittar du här. (pdf, 1910 kB, öppnas i nytt fönster)

Mer om psykisk ohälsa bland unga och hur man kan förebygga finns på https://detsynsinte.se/

Ett extra tips från Sissela: Netflix-serien ”The social dilemma ”

9789127824416(1)


Dagens andra keynote var Tom Chatfield som är en av Storbritanniens mest insiktsfulla tänkare kring digitalisering, ny media, dataspel och framtidens kompetensområden. Under ca 30 minuter pratade Chatfield om kritiskt tänkande.  Han menar att tänka kritiskt innebär att vi behöver fundera på de svårare frågorna, inte falla för att endast besvara de enkla så som hur många likes fick mitt senaste inlägg på facebook.

Chatfield tar upp fem vanor som kan hjälpa oss att tänka mer kritiskt:

  • Kritiskt tänkande innebär att pausa “pausing”, stanna upp och tänka kring den informationen du har framför dig.
  • Att söka vederläggande framför bekräftelse, det är väldigt lätt att hitta likasinnade på nätet, att få sina egna åsikter bekräftade. Istället ska vi ifrågasätta och leta utanför vår bubbla.
  • Samla in en mångfald av synsätt kring gemensamma värderingar.
  • Om man vill få människor att ändra åsikter, använda öppna frågor inte stängda.
  • Adressera underliggande drivkrafter, vad är digitala verktyg programmerade för. Det finns alltid någon bakom det vi ser och upplever.

Ett tips som jag tar med mig är ett citat av Robert Poynton ”Dont let life – or your inbox – turn in to a to-do list written for you by other people” samt något som Chatfields sa, att teknologi inte är en lösning, för samhället är inte ett problem att lösa.

Liksom Kate Darling har Chatfield gjort ett TED-talk. Det handlar bland annat om spelkultur för online spel.

/Magdalena Bjarnehall

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.