Hur ska jag få mina elever att gilla läsning?

jenny edvardsson medioteket ny jenny edvardsson 2 medioteket

Jenny Edvarsson, lärare, föreläsare och läsare, gästade Medioteket tidigare i september. Hon föreläste för gymnasiebibliotekarier och lärare i staden och gav konkreta tips och råd kring hur en kan skapa läsare av annars ovilliga läsare. Jenny Edvardsson lyfte värdet av att samarbeta med skolbibliotekarien och tillsammans med skolbibliotekarien på hennes skola pratar hon böcker i podd. Du hittar alla avsnitt på santvilaser.blogspot.se.

Jenny gav många konkreta tips, om allt ifrån att ”duka” med böcker när barnens lekkamrater är på besök, att låta elever att utmana varandra att läsa, att lyssna på litteratur gemensamt i klassrummet (det finns många noveller och romaner på Sveriges radio, till exempel),  skriva Jag är-dikt och miljö-dikt med givna startord för att beskriva bokens huvudkaraktär (jag borde… Där jag är luktar det…). Jenny Edvardsson uppmanande också till att kartlägga elevernas läsande och ställa frågor som ”vad känner vi, vad tänker vi när vi läser?” och så vidare. Hon gör också en digital karta över varitfrån läsandet kommer och manliga/kvinnliga författare tillsammans med sina elever (hon använder Thinglink och google maps). Varför inte göra en booksnap som samlas på Padlet eller i en sluten FB-grupp? Använd dåappen Bitmoji och gör en avatar som boktipsar! ”Utgå från elevernas egen värld och koppla läsningen till det”, uppmuntrar Jenny.

Våga vägra klassuppsättning! Ja, våga tänka nytt. Gammal, ”tråkig” litteratur väcker inget intresse. Jenny uppmuntrade oss att utgå från elevernas intressen och möjlighet till igenkänning för att skapa engagemangs för läsning. Hon bjöd på några boktips, som är väldigt relevanta för hennes elever utifrån deras värld.

Litteraturtips:

Jack av Christina Lindström

Döden är inget skämt av Karl Modig

Tappa greppet av Katarina von Bredow

Novellen Elexir av Alejandro Leiva Wenger

Novellen Början av Gun-Britt Sandström

Jenny utgår från ett sociokulturellt perspektiv på läsning och tror starkt på den gemensamma läsningen i klassrummet. Hon läser mycket högt för eleverna och lämnar stort utrymme för egen reflektion och gemensamma boksamtal.

När det är dags för boksamtal samarbetar Jenny alltid med skolbibliotekarien. De planerar vilka texter som ska användas tillsammans i början av terminen. De har en gemensam presentation av boksamtalsmodellen (Chambers modell), de modellerar och exemplifierar samtalet utifrån Rödluvan för att visa eleverna hur en kan göra. Skolbibliotekarien är också med under läsningen och samtalen. Ibland delar de upp grupperna och ibland har Jenny och hennes bibliotekariekollega samtalen ihop. De utvärderar tillsammans och funderar kring hur de kan finjustera arbetssättet till nästa gång det är dags för läsning i klassen. För mycket läsning, det blir det.  ”Det är en styrka att arbeta tillsammans, att kunna bolla idéer”, menar Jenny.

Jennys tips för att få elever att intressera sig för läsning

  • Var en läsande förebild och ta med böcker överallt, prata läsning och litteratur
  • Synliggör din egen och elevernas läsning
  • Läs ungdomsböcker
  • Lägg tid på samtal och gemensam läsning
  • Börja där eleverna befinner sig och vidare därifrån.

Här kan du se Jennys mycket givande och intressanta föreläsning, del ett och del två! (OBS. Filmen kommer att finnas tillgänglig i 14 dagar och inkluderar två klipp på Youtube.)

Lycka till med läsfrämjandet allihop!

/Malena Martinger Storme

Skolbibliotekskonsulent

Kan du vara utan de här böckerna?

MG 4205

En vanlig och vardaglig syssla för skolbibliotekspersonalen är vad hen ska köpa in för litteratur till skolbiblioteket, men bara för att en gör något ofta kan det ändå vara utmanande. Frågan är ”vad ska jag köpa för böcker till mitt skolbibliotek?”. Mycket beror såklart på vad som behövs just på din skola, vilka behov och önskemål som finns från pedagogisk personal och elever eller så har skolan någon särskild inriktning. Det kommer ständigt ut nya böcker för barn-och ungdom och det är en rejäl utmaning att hänga med. Skolbiblioteksbloggen vill såklart hjälpa till så kolla in min Boktipslista

/Malena Martinger Storme

skolbibliotekskonsulent

Konkreta råd och självskattning

MG 4261

Skolverket har publicerat några praktiska exempel på hur skolbiblioteket kan bidra till elevernas språkliga och digitala kompetens och hur rektor kan stötta i det arbetet. Här hittar du hela nyhetsbrevet som bland annat innehåller konkreta råd kring hur skolbibliotekets verksamhet kan utvärderas på ett systematiskt sätt och hur skolbiblioteket kan vara delaktigt i skolans värdegrundsarbete.  Tips! Vill du kolla hur just ditt skolbibliotek ligger till? På Skolinspektionens hemsida har du som skolans ledning, lärarlag, enskild lärare eller skolbibliotekarie möjlighet att självskatta verksamheten på ditt skolbibliotek. Här hittar du testet  som kan användas som stöd för reflektion och framtida utveckling.

/Malena Martinger Storme

Skolbibliotekskonsulent

Och vinnaren är…

Fotograf: Annelie Drewsen Fotograf: Annelie Drewsen

Cilla Dalén, skolbibliotekarie på Hjulsta grundskola har i år tilldelats Greta Renborgs pris för god marknadsföring av bibliotek. Svensk biblioteksförening delar årligen ut priset och du kan läsa mer om priset här. Här kan du även läsa deras intervju med Cilla och här kan du följa hennes blogg. Hjulsta grundskola arbetar intensivt med ALMA och här kan du läsa mer om skolans arbete. Skolbiblioteksbloggen kunde inte låta bli att själv ställa några frågor…

1. Grattis Cilla! Vi börjar i ”sportanda”, hur känns det?

Tack – det känns bra förstås.

2. Hur tänker du kring marknadsföring kring bibliotek?

Jag har nog inte tänkt så mycket, mera gjort. Jag vet att det utförs en massa bra arbete på skolbibliotek runt om i Sverige, samtidigt som många skolledare fortfarande inte förstått varför de ska anställa bibliotekarier. Så min ambition är att en del av mitt arbete ska bli synligt utanför min skola, men också att jag ska bidra till att andra skolbibliotekarier syns. En bra grej är stafettkontot på Instagram som heter Skolbibliotekarierna. Det är Lena Moser på Gärdesskolorna och jag som driver det, och alla som jobbar i skolbibliotek får vara med och visa upp sin verksamhet.

3. Vad vill du uppnå med din marknadsföring?

Att bra skolbiblioteksverksamhet syns så att beslutsfattare har vett att se till att det finns bemannade skolbibliotek på varenda skola. Jag försöker också alltid
sprida en god bild av min skola. Vi har fantastisk personal och härliga elever – vi har låga betyg i årskurs nio men skolan och undervisningen är mycket bra,
eleverna lär sig massor!

3. Finns det något som en bibliotekarie kan tänka på i sin vardag för att stärka marknadsföringen av biblioteket som sådant och/eller ”sitt” bibliotek?

Marknadsföring kan förstås vara mycket mer än det jag gör. Men om vi fortsätter med det där att sprida bilden av skolbiblioteksverksamhet utanför den egna skolan så tror jag att många kanske är lite för blygsamma. De tror att det bara är intressant att berätta om sitt arbete om man gör något väldigt speciellt. Men vår yrkesgrupp behövs i skolorna på många olika sätt och alla de sätten behöver lyftas fram. Att bygga ett bra bibliotek med aktuell barn- och ungdomslitteratur som är attraktivt ordnad – det är inte alla skolor som har en bibliotekarie som fixar det. Sedan samarbetar vi med lärare, vi stöttar på olika sätt runt litteratur
och informationssökning och källkritik. Det är också viktigt och värt att berätta om, även om det inte alltid är nyskapande och spännande grejer vi gör.  Gott grundarbete i skolbiblioteken behöver synas mer, rektorer ska förstå vad de missar när de inte har bibliotekarier i sina skolor.

4. Som pristagare av Greta Renborgspriset ska en verka i hennes anda. En viktig del av det är att få besökarna att erövra biblioteket. Hur får du dina elever på Hjulsta grundskola att erövra sitt skolbibliotek?

Haha, erövra? Jag har inte läst något om Greta Renborg än, jag måste nog läsa på. Men eftersom våra elever är regelbundet i biblioteket så tror jag att de känner sig rätt hemma. Jag känner inga behov av att locka elever till biblioteket med olika jippon.

Tack Cilla för att du ställde upp och lycka till med ditt framtida arbete!

/Malena Martinger Storme

Skolbibliotekskonsulent

Valdags

val18ny

Foto: Fia Idegård

Snart går svenska folket till val av riksdag, landsting och kommun. Det är ett lysande tillfälle att arbeta med demokrati-och informationsfrågor i skolbiblioteket. Nedan har jag samlat en del länkar som förhoppningsvis kan hjälpa dig i ditt arbete.

Allmän och lika rösträtt har några år på nacken. Vill du veta mer hur det kunde gå till i Stockholm under förra seklet? Kolla in Stockholmskällans valtema här.

Vill du ha koll på det aktuella valet 2018? Här hittar du Engelbrektskolans bibliotekets blogg, med mängder av länktips för att underlätta när du söker information.

Att bilda sig en uppfattning kring politiska frågor och partier kräver källkritisk kompetens. Statens medieråd har därför underlättat för dig som arbetar i skolan genom att sammanställa lektionsupplägg, poddar, med mera. Kolla i det här. Fler lektioner hittar du på Myndigheten för tillgängliga mediers (MTM) hemsida. Här är ett exempel.

Lycka till!

Malena Martinger Storme

Skolbibliotekskonsulent

Bokjuryn på Lillholm-Ekholm-Österholmsskolan

bokjuryn2018På Lillholmsskolan har våra treor och fyror arbetat med Bokjuryn sedan Nevenka Roksandic, övergripande specialpedagog på skolan, introducerade projektet 2001.

Bokjuryn startade 1996 av Kulturrådet och lades ned 2016.

Traditionen att arbeta med Bokjuryn har varit starkt förankrad hos elever och lärare som sett fram emot att jobba med den och därför beslöt vi oss för att fortsätta, även när projektet lades ner.

Vi brukar beställa barnbokskatalogen under hösten och tillsammans med lärare och elever välja ut ett antal titlar i olika genrer som kommit ut under året, till exempel nu senast 2017. Det brukar bli cirka 90 exemplar.

Vi gör sedan iordning tre lådor med olika titlar som får cirkulera mellan klasserna under december- april. När lådorna kommer till klasser kommer även jag ut till klasserna och gör en bokpresentation av de flesta böckerna. Jag gör också en ”affisch” att sätta upp i klassrummet med bild och kort beskrivning (hämtat från barnbokskatalogen) av alla böcker i lådan. Eleverna läser sedan så många böcker de hinner och skriver bokrecensioner om dessa. Nytt för i år är att vi även har arbetat på elevens val med bokjuryböckerna, genom att eleverna fick arbeta i appen Imovie där de har gjort boktrailers. Det har varit mycket populärt och eftertraktat och, när tekniken fungerat, ett bra sätt att dokumentera och tipsa varandra om böcker.

Till Världsbokdagen 23 april (eller annan dag i anslutning till Världsbokdagen) bjuds årskurs 3 in för en bokjuryfinal där eleverna från årskurs 4 presenterar sina favoriter och sin tio i topp-lista. Denna lista sätter vi upp på olika ställen på skolan. I år visades även många boktrailers också upp, vilket gjorde att fler vågade redovisa sin bok.

Alla medverkande elever i årskurs 4 får ett diplom av skolbiblioteket. Efter bokjurypresentationen finns böckerna för utlåning i skolbiblioteket.

Böckerna brukar snabbt bli utlånade. Eleverna i fyran tillverkar också ett spiralhäfte med alla sina bokpresentationer som vi har väl synligt i skolbiblioteket. Dessa är till stor hjälp för både elever och oss i skolbiblioteket.

Både vi i skolbiblioteket och lärarna tycker att bokjuryarbetet fungerar bra för att stimulera läsning och att väcka lust att läsa nya böcker och genrer. Eleverna tränar också muntlig och skriftlig presentation som ingår i ämnet svenska. Detta år ingick också digitalt kunskapande i arbetsmomentet då vi har arbetat med appen Imovie.

Vi ser redan fram emot att arbeta med nästa års Bokjury!

/My Froster, Lillholmsskolans bibliotek

Litteraturdag på Enskede skola

I år har Enskedes skolas litteraturdag haft temat Selma Lagerlöf. Det innebär att alla elever på skolan har arbetat med hennes författarskap under den här schemabrytande dagen som äger rum under Världsboksdagen 23 april. Eleverna har bland annat fått lära sig om Selma Lagerlöfs liv och kända böcker. Alla lärare har fått samma powerpointpresentation men har gått igenom olika delar av den beroende på berörd årskurs.bild nils holgersson åk 3 2

Åk 1 och 3 har arbetat med Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, liksom mellanstadiet.  Lärarna har delat upp kapitlen mellan klasser eller grupper och sedan har eleverna tolkat innehållet genom  illustrationer och andra estetiska uttryck. Eleverna i årskurs 4 kommer också att visa upp sina verk i korridoren utanför skolbiblioteket.  Eleverna i årskurs 2 har haft en workshop med de erfarna aktörerna i Skrivsprånget som dramatiserat Selma Lagerlöfs Bortbytingen och låtit elevernas fantasi flöda fritt.bild selma 2

Eleverna i årskurs 7-9 fick alla novellen Kortspelet högläst för sig. Därefter tolkade de temat, vrede, i  valfritt estetiskt uttryck. En del elever valde film, dans, skrivning eller bild medan andra valde drama eller musik. På eftermiddagen fick grupperna redovisa för varandra och det blev många glada skratt och tillrop.

selma 3

Under hela veckan fanns det också möjlighet att vara med i ett quiz i skolbiblioteket och därmed få chansen att vinna en egen bok av Selma Lagerlöf.

/Malena Martinger Storme, bibliotekarie Enskede skola

Härligt, hett och högtidligt

”Yeah!!!” vi vann!!

Kepsen flög i luften och ögonen strålade.

En lycklig och stolt elev har just fått belöningen för klassens gedigna och kreativa litteraturarbete under flera månaders tid.

Solen stekte över Stockholm och Sollidenscenen på Skansen tisdagen 22 maj. Det var högtidligt, härligt och hett – allt på samma gång.

Bänkarna var fullsatta med elever och lärare från hela staden. Det var årets Barn och Böcker-dagar på Skansen och den högtidliga prisutdelningen för vinnarna i tävlingen ”En bok i världen” som ägde rum för nionde året i rad.

Ännu en gång har hundratals elever och en massa pedagoger läst, samtalat, fördjupat sig i berättelser från olika delar av världen och sedan skapat ett konstverk/tävlingsbidrag.

Årets tema för tävlingen var ”Hemma” och drygt 160 klasser deltog i år i tävlingen. 16 lyckliga klasser vann och deras vinnande konstverk ställs just nu ut på huvudbiblioteket vid Odenplan. De ger alla uttryck för kreativitet och eftertanke, djupläsning och samarbete. Gå gärna dit och se!  Alla klassernas bidrag var inspirerande och man förstod att det har pågått en mängd olika boksamtal runtom på skolorna under senhöst och vår. Alla bidrag har fotograferats och går att se i ett digitalt bildspel.

En bok i världen 2017 tema LÄNGTAN

Att  En bok i världen  är en tävling har visat sig skapa ett extra engagemang i klasserna, liksom arbetssättet att läsa en berättelse med speciella ”temaglasögon” och sedan utifrån egna reflektioner försöka skapa något visuellt. Ett arbete som får ta tid är ett arbete som sätter spår – en bok du jobbat med som klass på detta sätt – den glömmer du inte. Och de samtal som utspinner sig kring temat – de samtalen påverkar dina tankar. Har boken sen rötter på en plats som är annorlunda än din egen vardag – då växer din bild av hur livet kan levas och världen blir större. Och kanske väcker det lusten att upptäcka mer…

Det är därför det är så roligt att vara med!

Vill du se delar av prisutdelningen? Kolla in Barn och böcker på Pedagog Stockholm

Barn och Böcker är en del av stadens lässatsning och ska på olika sätt inspirera till läsning och fördjupad läsförståelse för elever från förskoleklass till åk 6. Det är ett samarbete mellan Utbildningsförvaltningen, Kulturförvaltningen, Stiftelsen Skansen och ALMA- Astrid Lindgren memorial Award, som alla bidrar på olika sätt.

/Kia Knutsson Norberg

Bästa tipsen för sommarläsningen

Snart är det efterlängtade sommarlovet här.  För en del elever innebär det tyvärr också att de kommer av sig med läsningen och med det kommer en tillbakagång i läsutvecklingen. Ett sätt att uppmuntra kan vara att se till att det finns bra böcker i närheten under hela lovet.

Clarisa, Anja och Ingalill, bibliotekarier på Cirkulationsbiblioteket, har traditionsenligt sammanställt sommarens tips för ett sommarlov fullt av läsning. Sprid den till alla lässugna i din närhet så att de kan hitta sin favorit

Glad sommarläsning önskar Mediotekets Skolbiblioteksgrupp!
Blogg3

Faktatexter i fokus när Loviselundsskolan firade Världsbokdagen

Loviselundsskolan i Hässelby, Stockholm, uppmärksammar Världsbokdagen 23/4 varje år med olika teman. I år var temat faktatexter.

Det är skolans biblioteksråd, med elever från år 2-6, och skolans lärare i biblioteket som varje år väljer ett tema och spånar idéer. I år hände detta;loviselund1

Författaren Anna Ribbing träffade alla i år 3. Hon pratade om sina böcker som handlar om knasiga, fantasieggande och kluriga ord.

Alla i F-3 fick besök av Fabula storytelling som for runt i skolan och berätta fantastiska sagor, historier och berättelser. Här är Amanda i full gång.Loviselund2

År 4 var på Nordiska museét och fick lära sig hur man gör utställningar. Hur kombineras föremål, bilder och texter på ett bra sätt?

År 5 träffade författaren Bengt-Erik Engholm  som pratade om hela processen från idé till färdig faktabokLoviselund3

År 6 hade besök av ett filmteam och alla gjorde egna faktafilmer.

Förutom detta har alla klasser på olika sätt gjort egna faktatexter och utställningar som man visat varandra under dagen. Det var full aktivitet i hela skolan hela dagen.

/Eva Starre- Friberg