Genre Writing Workshop

Är du språklärare, svenska, svenska som andraspråk eller engelska och intresserad av att lära dig mer om genrepedagogik och SFL (systemisk funktionell lingvistik) då kanske du ska förlägga två fortbildningsdagar i augusti till att lära dig mer om genreskrivande och SFL.

Med vem?

Susanne Oliver-Dearman är engelsklärare på St. Michaels College in Adelaide (Australien) och har lång erfarenhet av undervisning och handledning av lärare i genrepedagogik och SFG/SFL. Hon undervisar elever i år 8-12 (14-18 år) och är på besök i Sverige.

För vem?

Workshopen vänder sig till lärare på gymnasiet och grundskolans senare del som undervisar i svenska, svenska som andraspråk, engelska, språk eller på annat sätt har förvärvat goda kunskaper i grammatik. Du ska också ha ett intresse för genrepedagogik eller SFL, SFG (Se Låt språket bära Sandell Ring, Johansson 2010, Språkarbete i alla ämnen Hägerfeldt 2011 eller Genrebyrån Hedeboe, Polias 2008). Workshopen ges på engelska men svenska kommer också användas. Translanguaging i praktiken.

Varför?

De två heldagarna kommer att ge möjlighet att skapa gemensam förståelse kring genren, arbeta med modelltexter och slutligen skapa och utarbeta egna undervisningsupplägg där elever skriver egna texter i genren. Susanne kommer att utgå från the Teaching and Learning cycle. Se mer detaljerat upplägg nedan på engelska.

När? 8-9 augusti 2017 kl 09-00-15.00

Var? Östra Reals gymnasium, Stockholm

Workshopen är kostnadsfri. Lunch intas på valfri plats på egen bekostnad.

För mer information och anmälan senast 20/6 till: emma.unnersjo@stockholm.se

Persuasive Genre Writing Workshop 8 augusti

Susanne will model a lesson sequence for teaching persuasive writing. She will use the Teaching and Learning Cycle approach and brain-development based pedagogies.

Participants will:-

  1. build a shared understanding of the rhetorical field: logical rhetoric (logos) emotive rhetoric (pathos), appeals to ideas (ethos) and language-based rhetoric;
  2. deconstruct model texts;
  3. practise shared construction of a persuasive text;
  4. complete an independent construction of a short persuasive piece
  • Close attention will be given to integrating an explicit teaching of language level proficiency
  • word level
  • sentence level
  • paragraph structure and cohesion

Participants will have an opportunity to develop a lesson sequence for use in their own classes.

Response Genre Writing Workshop 9 augusti

Susanne will model a lesson sequence for teaching response writing. She will use the Teaching and Learning Cycle approach and brain-development based pedagogies.

Participants will:-

  1. build a shared understanding of The Communications Model: a flexible critical questioning technique which may be applied to many texts – e.g. prose narrative, poetry, film, staged drama, journalistic texts);
  2. deconstruct model responses to a short story and a music video;
  3. practise shared construction of a response to a short film;
  4. complete an independent construction of a short response piece
  • Close attention will be given to integrating an explicit teaching of language level proficiency
  • word level
  • sentence level
  • paragraph structure and cohesion

Participants will have an opportunity to develop a lesson sequence for use in their own classes.

The two workshops may be taken separately. However, the Response Genre Writing Workshop builds upon the Persuasive Genre Writing Workshop. Participants who attend both workshops will strengthen their understanding of the flexibility of the Teaching and Learning Cycle and explicit language teaching.

Kristina Ansaldo

Stora kliv mot nytt liv, en spridningskonferens om nyanländas lärande

Linköpings Konsert och Kongress 25-26 september 2017

Är du skolledare, förskolechef, pedagog eller på annat sätt verksam inom temat nyanländas lärande inom skola och förskola så kan konferensen Stora kliv mot nytt liv vara något för dig.

Konferensen pågår under två halvdagar och har tre huvudtalare Den mest kände är inte mindre än Dr. Jim Cummins, professor  inom språkutveckling på the Univerity of Toronto.

Jim Cummins

Mats Trondman, professor i kultursociologi vid Linnéuniversitetet  som för närvarande arbetar  med ett projekt om mångkulturell inkorporering, identitet och skolframgång.

Mustafa Panshiri,  polis som själv kom som ensamkommande 11-åring till Sverige.

Förutom detta erbjuds föreläsningar och workshops om goda exempel på både undervisning och organisation som bedrivs runt om i våra kommuner.

För mer information och anmälan:

kommuner

Kristina Ansaldo

Kompisgruppen på Globala gymnasiet jobbar för en mer integrerad skola

Skärmklipp

Kompisgruppen är en elevdriven grupp på Globala Gymnasiet som jobbar för att alla årskurser och program ska lära känna varandra och främja integration mellan elever på språkintroduktion och elever från de nationella programmen. De anordnar aktiviteter för att skapa tillfällen för elever att mötas, lära känna varandra och ha roligt. Kompisgruppen bjöd in andra skolor till samtal en onsdag i maj där elever, lärare och skolledare i smågrupper fick diskutera frågan:

”Hur skapar vi en mer integrerad skola?”

kompisgruppen

kommentarer från Globala

Det blev många bra samtal  mellan engagerade elever, lärare och skolledare från olika gymnasieskolor, bland annat Kungsholmen, Kungsholmens västra, Östra Real, Södra Latin, Liljeholmen, och gymnasieskolor från Järfälla och Lidingö. Förslaget om att alla elever på språkintroduktion kunde få en fadder eller mentor på ett nationellt program kritiserades, eftersom eleverna menade att det blir en ojämn maktbalans där elever från nationella program ska ta hand om elever på språkintroduktion. Ett bättre alternativ är att uppmuntra elevkåren på skolan att starta kompisgrupper där man lär av varandra. I kompisgruppen kan man exempelvis lära ut olika bollsporter, sa en av eleverna, eftersom många elever på språkintroduktion känner till andra bollsporter och lekar än de som finns i Sverige. Att vi lär av varandra. Det höll vi andra med om.

För att skapa en mer integrerad skola behöver initiativet komma från skolans elever, tyckte många av eleverna, men lärare och skolledning kan stötta och göra det möjligt praktiskt genom att bland annat schemalägga pedagogiskt så att elever har möjlighet att mötas.

Efter en timmes intensivt fikande, pratande och lyssnande bestämde eleverna att skapa en facebookgrupp: Nätverk för integration i skolan. Sidan är öppen för alla elever, lärare och skolledare som är intresserade av att skapa en mer integrerad skola.

Vi som var med på mötet vill uppmuntra andra skolor att starta kompisgrupper och behöver man tips och råd kan man kontakta Globala gymnasiets kompisgrupp: kompisgruppen@globala.se

/Cecilia Rosengren, samordnare för nyanländas lärande

Skolan viktig för nyanlända

ordmoln globala 2I en ny avhandling Med andra ord: Samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn (Susanne Duek, 2017) har sex nyanlända barn mellan fyra och nio år följts både hemma, förskolan och skolan under ett år i en studie om barnens litteracitetspraktiker och om relationen mellan skolan/förskolan och hemmet.  Barnens föräldrar har ingen eller kort erfarenhet av att gå i skolan. Fokus i studien har legat på familjernas vanor, traditioner och normer, snarare än barnens färdigheter. Familjernas vanor och traditioner skiljer sig markant från skolans skriftspråkliga norm och lärarnas förväntningar. Barnen har få böcker hemma och föräldrarna använder tryckta texter i liten utsträckning. Familjerna värderar dock barnens skolgång högt, och för en av familjerna var tillgången till skola själva anledningen till att de kommit till Sverige, eftersom döttrarna inte fick gå i skola i hemlandet.

I en intervju säger Duek att hon blev förvånad över att skolorna och förskolan var så monokulturella och enspråkiga som de var. Barnens modersmål skulle kunna vara en mycket större tillgång i skolan. Duek menar också att studiens resultat är giltiga för alla elever vars litteracitetspraktiker inte stämmer överens med skolans, och inte bara för elever som har annat modersmål än svenska.

Källa: Annika Larsson Sjöberg, Skolporten

/Anna-Maija

Kurs i svenska som andraspråk för alla lärare

jordglobSkolverket erbjuder ”Det globala klassrummet – introduktionskurs i svenska som andraspråk” (7,5 hp på kvartsfart). Syftet är att höja kompetensen bland Sveriges lärare. Studierna ger en ökad förståelse för de olika värderingar och normer som finns på en skola idag, och syftar till att utveckla undervisningen och stärka flerspråkiga och nyanlända elevers lärande. Den här möjligheten är öppen för alla lärare (och förskollärare), oavsett vilket ämne man undervisar i. Även lärare som har behörighet i svenska som andraspråk kan gå kursen.

Kursen finns anpassad för flera skolformer och kan ses som en introduktion till svenska som andraspråk och kan också vara ett första steg mot behörighet i ämnet.

Sista ansökningsdag är den 15 maj.

Mer information finns på Skolverkets hemsida.

/Anna-Maija

Språkutvecklande NO-undervisning

NO-bokBjörn Kindenberg och Maria Wiksten, författare till Språkutvecklande SO-undervisning, har nu skrivit en motsvarande bok om NO-undervisning. Enligt baksidestexten handlar boken om hur man kan skapa en undervisning som utvecklar både elevernas kunskaper och språk. Eftersom språket, kunskaperna och tänkandet är sammanlänkat, behöver eleverna få språkliga strategier för att på bästa sätt ta sig an ämnesinnehållet.

Boken innehåller framför allt konkreta lektionsaktiviteter och arbetssätt, med utgångspunkten i NO-ämnet. Till exempel handlar det om hur man:
• stöttar eleverna vid läsning av naturvetenskapliga texter
• arbetar med modelltexter för att utveckla elevernas skrivande
• formulerar utmanande frågor
• går igenom ord och begrepp i en text.

Innehållet utgår från den senaste forskningen om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. De olika kapitlen inleds med en teoretisk bakgrund och avslutas med konkreta, välbeskrivna aktiviteter. De åtta kapitlen heter Språkutvecklande arbetssätt, Bedömning från början till slut, Ord och begrepp, Samtal, Läsa, Skriva, Elever med svenska som andraspråk och Laborationsrapporter och cirkelmodellen.

Boken riktar sig främst till NO-lärare på högstadiet men aktiviteterna, metoderna och arbetssätten kan även användas inom andra ämnen och skolår.

Anna-Maija

Hur stöttar vi nyanlända elever i skolan?

Skolan behöver fler verktyg för att hantera den ökade psykiska ohälsan hos nyanlända elever. Många nyanlända elever befinner sig i en svår situation med oro över familj och för en pågående och utdragen asylprocess. Svåra upplevelser från hemlandet i kombination med flykt och oro över framtiden påverkar naturligtvis tiden i skolan. Hur kan vi i skolan stötta nyanlända elever på bästa sätt och vad kan man tänka på vid utformningen av undervisningen?

Londa Andersson, modersmålslärare och integrationssamordnare på Spånga gymnasium inleder.

Därefter kommer medarbetare från Elevhälsans professionsstöd, Utbildningsförvaltningen:

Britta Hansen, psykolog: Vad händer i en människa vid och efter traumatiska upplevelser?

Catharina Bergman, kurator: Hur stöttar man individer i undervisningen?

Eva Zefvrinus, specialpedagog: Vad kan man tänka på vid utformningen av undervisningen?

Vi varvar lyssnande med tillfällen till samtal i bikupor.

Målgrupp: Pedagogisk personal på språkintroduktion

Var? Konradsbergs aula, Konradsbergsgatan 7 A, Stockholm (T-bana Thorildsplan)

När? onsdag 29 mars kl.13.00-16.30

Seminariet är kostnadsfritt. Fika ingår.

Anmälan senast 22 mars:

Funktion.samordnare-nyanlanda@stockholm.se

Har ni frågor om seminariet kan ni kontakta Cecilia Rosengren: cecilia.rosengren@stockholm.se

Prosodi för sva-lärare

bloggDen 15 mars kl. 14.00-17.00 föreläser Bosse Thorén om prosodi. Thorén är fil.dr i fonetik och har publicerat åtskilliga artiklar om svenska som andraspråk och uttal (här). Hans föreläsningar är mycket uppskattade (exempel på en presentation här).

Föreläsningen ingår i en seminarieserie som riktar sig till dig som undervisar i svenska som andraspråk och skulle vilja uppdatera och få nya  kunskaper samt diskutera och dela erfarenheter med kollegor i samma ämne. (Kommande tillfällen är 25/4 och 23/5.)

Plats: Insikten, Hantverkargatan 2, Stockholm

Anmäl dig senast den 8 mars här.

 

Behov av fortsatta samtal mellan olika lärarkategorier

ordmoln globala 2Tack alla ni som deltog på seminariet på Södra Latin den 8 februari! Det blev många intressanta och spännande möten. Samtalet behöver fortsätta eftersom vi inte hann djupare med alla frågor. Att ge utrymme för möten mellan olika lärarkategorier är viktigt och det är något vi behöver fortsätta med.

Seminariet inleddes av Kamilla György Ullholm som pratade om translanguage i klassrummet. Därefter följde seminarier av fyra modersmålslärare: Najeeb Khidir i arabiska, Rahim Ghafori i dari, Abdulahi Sheik Abdi i somaliska och Abraham Berhe i tigrinja. De berättade om sina språk och språktypiska drag och gav en bild av sina länders historia och skolsystem.  Modersmålslärarna delade även tankar och reflektioner utifrån sina erfarenheter på språkintroduktion kring svårigheter och utmaningar som nyanlända elever möter i Sverige.

Många lärare uttryckte hur de fått en ökad förståelse för sina elever och hur viktigt det är för undervisande lärare att få kunskap om elevernas länder och språk. Kritiska röster hördes också som menade att man inte kände igen bilden som gavs av vissa elevgrupper.  Vi har olika erfarenheter, ingångar och berättelser och för en ökad förståelse och samsyn behöver olika lärarkategorier mötas regelbundet för att samtala om vår elevgrupp.

Nästa seminarium blir den 29 mars och kommer handla om hur vi stöttar nyanlända elever i skolan, utifrån ett pedagogiskt-  och elevhälsoperspektiv. Inbjudan kommer snart.

Har du frågor kring dessa två seminarium kan du maila:

cecilia.rosengren@stockholm.se

För ökad likvärdighet och kvalitet i nyanländas lärande

I och med det stora flyktingmottagandet hösten 2015 ökade intresset för nyanlända på alla fronter i samhället och inte minst i skolan. För ökad likvärdighet och kvalitet i nyanländas lärande gav regeringen i uppdrag till Skolverket att sätta in resurser och insatser för detta. Skolverket erbjöd  alla Sveriges huvudmän statsbidrag för att tillsätta samordnare för nyanländas lärande.

Samordnarens uppdrag är att:

• genomföra en nulägesbeskrivning och utifrån den, tillsammans med huvudman, ta fram en utvecklingsplan

• vara stöd för huvudman och rektorer i val och organisering av kommande insatser inom nyanländas lärande

• fungera som en länk mellan Skolverkets uppdrag att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända elever och berörda huvudmän i landet

I Stockholms stad utsågs tre samordnare som representerar grundskolan, FoU och gymnasiet; Ingalill Hägglund, Kristina Ansaldo och Cecilia Rosengren.

Det som sker nu i Stockholm är att alla gymnasieskolor som har språkintroduktion,  ett urval av alla grundskolor och Språkcentrum genomför en nulägesbeskrivning som samordnarna ska analysera och sammanfatta i en utvecklingsplan. Utifrån den tas det fram olika kompetensutvecklingsförslag.

Läs mer om nulägesbeskrivningen. På Skolverkets hemsida finns även nulägesbeskrivningen för alla som vill läsa mer.

Har du frågor kring samordnaruppdraget får du gärna höra av dig till:

Cecilia Rosengren  cecilia.rosengren@stockholm.se

Kristina Ansaldo  kristina.ansaldo@Stockholm.se