Nätverksträff för lärare som undervisar nyanlända

I onsdags träffades nätverket för lärare som undervisar nyanlända och sent anlända i Insikten på Hantverkargatan. Dagens tema var undervisnings innehåll. Träffen inleddes en kort presentation av arbetet kring nyanlända som pågår på förvaltningen.

Tobias Lundberg, verksamhetssekreterare på grundskoleavdelningen, berättade kort om ett projekt som utbildningsförvaltningen står i startgroparna inför. Bland annat handlar det om ett pilotprojekt med ett mottagandecenter för nyanlända elever där kompetens samlas för kartläggning av elevernas kunskaper och förutsättningar innan de slussas vidare ut i skolorna. Inspiration har hämtats från forskning och framgångsrik praktik såväl nationellt som internationellt. Bland annat har den framgångsrika modell man använder sig av i Ottawa, Canada, stått som inspiration. Allt är dock fortfarande på planeringsstadiet så inget är riktigt klart och bestämt. Rekryteringen för en projektledare kommer att påbörjas inom kort.

Vi fortsatte sedan med en mycket intressant presentation om språkutvecklande matematik av Åsa Sebelius från Grimstaskolan. Ni som inte har haft turen att höra Åsa prata kan komma ut och hälsa på henne i verksamheten, eftersom de är en av de inspirationsplatserna i Stockholm. Läs mer om Åsas arbete i en intervju med henne här på PS.

Kombinerat med fika diskuterade deltagarna sedan Nihad Bunars forskningsöversikt Nyanlända och lärande (Vetenskapsrådet 2010). Om ni inte redan läst den rekommenderar jag den varmt!

Träffen avslutades med engagerade diskussioner kring dagens tema: Undervisningens innehåll:

  1. Vilka kunskaper ska man tänka sig ge nyanlända elever i första hand när de börjar skolan?
    A) den sociala biten B) skolans regler C) kunskapsinlärning D) annat
  2. Hur jobbar ni för att få alla elever att nå alla mål? Hur hanterar man en så heterogen grupp? De har olika förkunskaper, olika skolbakgrund och olika förutsättningar. Dessutom går de ofta i olika klasser.
  3. Vilka metoder och material för nyanlända elever med varierande skolbakgrund (från kort eller ingen till en god skolbakgrund) i olika åldrar (från förskoleåldern till gymnasieåldern) har ni erfarenhet av? Finns det något ni vill dela med er av, eller rekommendera?

Som vanligt var det svårt att få tiden att räcka till, men de som vill är välkomna att fortsätta diskussionen här!

/Maria Bjerregaard

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.