Visar alla blogginlägg från: februari 2019

Isrännet på Eriksdalsskolan

Isrännet EriksdalsskolanEn tradition på Eriksdalsskolan är det årliga isrännet!

300 lågstadiebarn åker skridskor och serveras både korv och blåbärsoppa :)

Isrännet Eriksdalsskolan 2
En härlig aktivitet och tradition att ha inför eller på sportlovet!

Elever leder rörelse i klassrummet

Under vårterminen 2019 erbjuds elever i Stockholm stads grundskolor delta på en inspirationseftermiddag fylld med tips, idéer och praktiska övningar som kan användas i klassrummet när det finns behov för en rörelsepaus!

Här är tre olika övningar som eleverna får lära sig för att sedan lära ut i klassen för att använda i klassrummet –  kortleken och tärningarna får de ta med sig tillbaka till skolan :)

Kortleksövning

Dra ett kort, upprepa lika många upprepningar som kortet visar av följande rörelser: (skriv på tavlan)

Spader – armhävning
Ruter – stå i planka lika många sekunder
Klöver –upphopp
Hjärter – utfallssteg
Joker – kliv upp och ned på stolen

Låt eleverna hitta på egna övningar!

Tärningen

Slå en tärning. Gör 3-5 upprepningar av övningen. Addera slagen upp till 50, 100 eller enligt överenskommelse med klassen
1:a – krysshopp
2:a – upphopp
3:a – korsrörelse (höger armbåge mot vänster knä/vänster armbåge mot höger knä)
4:a – sneda boxslag
5: a – armhävningar
6:a – situps

Låt eleverna hitta på egna övningar!

Rörelser till musik

Välj en låt (eleverna får önska) och gör rörelser till musiken. Upprepa varje rörelse 4-8ggr till musiken
Exempel på rörelser:

  • Spring på stället
  • Klappa händer under knäna
  • Hoppa på ett ben
  • Korsrörelser (höger armbåge mot vänster knä/vänster armbåge mot höger knä)
  • Krysshopp
  • Upphopp
  • Huvud, axlar, knä & tå.
  • Huvud, öra, rumpa & fot.

Låt eleverna hitta på egna övningar!

Fem minuters tabata i klassrummet

Katarina Södra Skola tipsar om Tabata i klassrummet!

Ett för eleverna uppskattat avbrott i undervisningen speciellt vid längre pass.
Tabata är en kvick pulshöjande aktivitet som är lätt att snabbt starta igång.

Vad är Tabata? Enligt den japanska forskaren Dr Izumi Tabata är 4 minuter högintensiva träningsintervaller den optimala träningsformen för att utveckla styrka och kondition. Träningsformen Tabata är uppbyggt på 20 sekunder fysisk ansträngning följt av 10 sekunders vila som upprepas 8 gånger, totalt 4 min.
Skriv på tavlan 4 rörelser/övningar som ska göras.
Utför rörelse i 20 sec. Pausa/vila i 10 sec. Upprepa 8ggr. Blir totalt 4min.

Kör timmer på paddan/mobilen, välj valfri musik (sök ”tabata musik”). Det finns också  Tabata appar som håller koll på tiden eller sök ”tabata timer” på nätet.

Exempel på övningar
20 sec. Upphopp
Vila 10 sec.
20 sec. Korshopp – hö hand nuddar vä fot/vä hand nuddar hö fot
Vila 10 sec.
20 sec. Indianhopp
Vila 10 sec.
20 sec. Spring på stället
Vila 10 sec.
Upprepa igen kvarstående 2 minuter

Låt eleverna komma på egna övningar!

Det finns många plus med tabata tycker Katarina Södra skola!
+ anpassade för klassrum
+ passar mellanstadiet
+ på engelska så de får en språklektion samtidigt
+ mångkulturellt
+ rörelser som är lätta att följa med i
+ roligt

En promenad om dagen!

Årstaskolan går på ”Dagens promenad”, 1000 meter varje dag året om!

Årstaskolan promenad elever 2

En gång om dagen har eleverna en promenad på schemat då de klär på sig och går ut tillsammans. På måndagar går de ”måndagsrundan”, på tisdagar ”tisdagsrundan” osv.
Både elever och lärare tycker det är härligt att komma ut och röra på sig, de flesta eleverna längtar efter promenaden!
Det är ett fantastiskt tillfälle att prata, tittar på naturen, samtala, äta frukt osv

Årstaskolans promenader:
Årstaskolan promenadslinga

Hoppa matematik

Forskning visar att det är lättare att lära sig om man samtidigt är i rörelse.

Här visar Östbergaskolan hur man kan hoppa och träna matematik samtidigt!

Fungerar på både rast, fritid och lektion och går att anpassa till alla olika åldrar.