Dags för nästa steg när alla elever har egen dator

Nu har samtliga elever i årskurs 1 och 2 i Stockholms kommunala gymnasieskolor fått tillgång till en egen dator. Samtidigt lösgörs skolornas befintliga enheter till de elever som går i årskurs 3, så vi kan med fog säga att i stort sett alla gymnasieelever i kommunala skolor nu har tillgång till en egen dator eller iPad som pedagogiskt redskap i undervisningen. Ett stort och viktigt projekt kan nu bockas av – vi har därmed säkrat att alla gymnasieelever har tillgång till en it-utrustning. Men vi är inte nöjda. Nästa steg, som vi arbetar parallellt med, handlar om att integrera it i skolarbetet.

Målet med de satsningar vi gör är att skolorna ska utvecklas ytterligare och attit blir ett naturligt redskap i lärandet och tillgängligt för alla. Ambitionen är att öka lusten att lära hos såväl lärare som elever och att arbetsformer, metoder och innehåll utvecklas. Dessutom ser vi fram emot att samverkan, kommunikation och engagemang mellan elever, lärare och vårdnadshavare stimuleras ytterligare.

För att ska kunna öka it-användningen i skolarbetet är det viktigt att hela tiden ha pedagogiken i fokus. Digitaliseringskommissionens betänkande som nyligen publicerades bekräftar det vi anat; att tillgången i svenska skolor är god, men att användningen av it-utrustning i skolarbetet är för låg. Varje gymnasieskola i Stockholms stads regi har därför som en del av 1:1-satsningen tagit fram en egen målbild och handlingsplan med stöd från projektet för att just arbeta med integration av it i undervisningen. Det är ett löpande arbete som nu påbörjats. Jag ser med spänning fram emot alla de goda exempel som kommer att uppmärksammas och delas vidare framöver.

Det som händer nu är att Stockholms stad under hösten 2013 och början av våren har genomfört en omfattande satsning för gymnasieskolor i egen regi: 9 186 gymnasieelever i 25 kommunala gymnasieskolor har fått en egen dator eller iPad.  De fristående skolorna får också del av satsningen men bestämmer själva hur de ska använda pengarna.

Rektorerna får inom ramen för denna 1:1-satsning stöd för att organisera och leda utvecklingen. Lärarna får möjlighet att utveckla sin pedagogiska kompetens med stöd av digitala verktyg.

Inom ramen för it-strategi för ett bättre lärande i Stockholms stads skolor arbetar utbildningsförvaltningen med en rad åtgärder för att effektivisera och utveckla
både det administrativa och det pedagogiska it-stödet:

  • Verktyg för skattning av digital kompetens. Ett självskattningsverktyg för ökad it-mognad lanseras i skolorna i syfte att identifiera inom vilka it-områden behoven av förändring är som störst, både för skolan som helhet och för enskilda lärare.
  • Skolorna lyfter sig själva. Med hjälp av självskattningsverktyget får rektorerna en bild av vilka insatser som behövs för att höja skolans it-mognad. Verktyget kommer att vara utformat så att det blir enkelt att omvandla resultaten till konkreta handlingsplaner. Genomförandet ska vara en del av det ordinarie kvalitetsarbetet och följas upp av både lärare och rektorer.
  • Underlätta lärarnas arbetsbörda. Genomförandet av en gemensam skolplattform kommer att effektivisera och minska förskollärares och lärares administrativa arbetsbörda i det vardagliga arbetet, både i och utanför lektionstillfället. Till exempel genom att ersätta manuella rutiner med digitala stöd.
  • Ökad it-kompetens hos lärarna. I samband med 1:1-satsningen har varje skola med stöd av central förvaltning tagit fram sin egen handlingsplan som beskriver vad skolorna behöver göra när det gäller pedagogiska mål, kompetensutveckling och liknande. Rektorerna kommer också att få ett strategiskt stöd från den centrala förvaltningen för att kunna leda utvecklingen av it i skolan.
  • Integrera it i undervisningen. 1:1-satsningen gör det möjligt att planera undervisningen på ett helt annat sätt. Eleverna kan få ta del av underlag i förväg. Och undervisningen kan stödjas av video, bild, och annat informationsmaterial.

Det är viktigt att bära med sig att detta är ett långsiktigt arbete som börjar nu. Varje lärare förväntas att, utifrån sina förutsättningar, väva in it i sin undervisning med stöd från skolans ledning och utbildningsförvaltningens gymnasieavdelning. 1:1-projektet har redan genomfört en rad olika aktiviteter med syfte att inspirera och lyfta kompetensen kring it i undervisningen. I höstas genomfördes exempelvis särskilda studiedagar på temat digital undervisning.

Det finns en fortsatt utbildningsplan för 2014 på 1:1-temat riktat till både skolledare och lärare. Vi kommer bland annat att erbjuda samtliga arbetslag samt en skolbibliotekarie från varje skola biljetter till SETT-dagarna. Under SETT-dagarna kommer även utbildningsförvaltningens gymnasiechefer och rektorer från varje skola att delta i ”Ledningsspåret”, det vill säga seminarier direkt riktade till skolledningarna.

Vi ser fram emot ett spännande kommande arbete där utbildningsförvaltningen fortsätter att utveckla undervisningen med it som ett pedagogiskt verktyg – i samverkan mellan elever, lärare och skolledning.

Ann Hellenius
Tf Chef Tillhandarhållaravdelningen
Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.