Hur kan it användas framgångsrikt?

AF1_web

Ann Hellenius  och Fredrik Pantze talade på konferensen IT i skolan.

För andra året i rad arrangerade Computer Sweden och Upphandling24 en heldag med fokus på IT i skolan. Under dagen lyfte en rad föreläsare frågor som handlade om hur it kan användas framgångsrikt i skolan.

Ann Hellenius, avdelningschef på utbildningsförvaltningen, talade tillsammans med Fredrik Pantze från Tieto. Ann inledde med att berätta om hur internet och de digitala verktygen blir allt mer självklara i de yngre åldrarna.

– Forskning visar att hälften av alla två-åringar surfar på nätet regelbundet. Dessa två-åringar möter vi snart i skolan och vi måste möta dem där de befinner sig. Men skolan har även ett kompensatoriskt ansvar för dem som inte har tillgång till de digitala verktygen hemma, inledde Ann.

I Stockholm pågår ett digitalt lyft. Det gäller bland annat att få lärare att i större utsträckning använda digitala verktyg som främjar elevernas lärande. I en tidsenlig skola ska kommunikationen vara enkel, både den mellan lärare och elev, men även den mellan lärare, vårdnadshavare och elev. Oberoende av tid, plats och val av enhet ska kommunikationen mellan dessa grupper kunna ske på ett enkelt sätt. För att nå detta mål betonade Ann det kollegiala lärandet när det gäller att lyfta den digitala kompetensen hos lärarna.

I Stockholm kommer införandet av en ny skolplattform att genomföras för samtliga skolformer. Införandet kommer att påbörjas under hösten 2015 och pågå under flera år. Plattformen kommer att bli ett rejält lyft,  både för den pedagogiska och den administrativa verksamheten. Plattformen ska också stödja ett modernt mobilt arbetssätt.

– När en ny plattform etableras måste även en förändringprocess inledas, fokus måste ligga på hur undervisningen kan förbättras, menade Fredrik Pantze från Tieto.

På konferensen bekräftade Pamela Davidsson från stiftelsen ”punkt se” Anns uppgifter om att allt yngre barn nu använder internet dagligen.

Andra talare vittande om hur verkligheten i skolan kan se ut.
– Eleverna fick använda digital teknik vid alla tillfällen – utom när de skulle genomföra prov, berättar Nima Arefat från företaget DigiExam. Företaget har utvecklat en tjänst som gör det möjligt för lärare att skapa digitala prov som eleverna kan genomföra på ett säkert sätt.

Claes Johannesson och Charlotte Dingertz

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.