Camilla delar erfarenheter, tankar och idéer och är mycket aktiv i det utvidgade kollegiet

Camilla Askebäck Diaz är en av de 13 lärare från Stockholms stad som är nominerade till Guldäpplet. Camilla arbetar på Södermalmsskolan och är Ma/NO-lärare i år 7-9 samt förstelärare i digitala verktyg

mustaschCamilla Askebäck Diaz delar gärna med sig av sin kompetens. Det gör hon genom att leda Södermalmsskolans digitala utvecklingsgrupp, hålla interna utbildningar och bygga upp en hemsida för att inspirera andra lärare.

– Till mig kan man komma om man behöver inspiration, hjälp eller stöd för att ta nästa steg i sin egen digitala utveckling och för att våga testa nya saker tillsammans med sina elever. Det är kul att få alla dessa frågor och få vara den stöttande personen och att skapa ett klimat där många vågar fråga efter det de behöver, säger Camilla.

Den digitala utvecklingsgruppen, som leds av Camilla har som uppdrag att bland annat stötta kollegor samt driva den digitala utvecklingen så att den kommer alla elever till del för att öka deras måluppfyllelse.

Tillsammans med sina elever i årskurs 7 har Camilla bland annat deltagit i EU Code week och Hour of Code för att under kommande år sätta fart på resten av skolan när det gäller att eleverna ska få prova programmering. Gruppen har även drivit igenom en MIK-utbildning (Medie- och informationskunnighet) för all personal.

På frågan om varför Camilla tror att hon har blivit nominerad till Guldäpplet svarar hon:

– Jag tror att jag blivit nominerad för att jag ligger i framkant när det kommer till att arbeta med moderna verktyg för att inkludera och förtydliga min undervisning. Men också för att jag alltid delar med mig av erfarenheter, idéer och tankar både inom skolan och med det utvidgade kollegiet där jag är mycket aktiv. Jag driver facebookgruppen ”IKT-verktyg”, med ca 6 000 medlemmar och använder Twitter flitigt samt deltar i många olika pedagogiska forum.

Camilla betonar att de digitala verktygen är ett stöd både för elever och för pedagoger, bland annat genom att eleverna får mötas på sin nivå genom att verktygen möjliggör ökad individanpassning. Eleverna får också visa sina kunskaper på det sätt som gagnar dem – det främjar såklart måluppfyllelsen.

Digitala verktyg lyfter också motivationen till olika ämnen, vilket gör att lärandet blir mer lustfyllt. Verktygen öppnar upp interaktiviteten och engagemanget i klassrummet, då man enkelt kan använda olika webbverktyg.  Det medför att eleverna oftare tränar på att ta ställning, resonerar och kommunicerar på helt annat sätt än förut.

För lärarana blir det enklare följa elevernas utvecklingsprocess med hjälp digitala verktyg bland annat så kan man arbeta med formativ bedömning på ett mer effektivt sätt.

/Claes Johannesson

Andra lärare från Stockholm stads kommunala skolor som också är nominerade till Guldäpplet är:

Grundskolor
Adam Jönsson, Sjöängsskolan
Anna Karlsson, Rålambhovsskolan
Micke Kring, Årstaskolan
Helena Dalivin, Mälarhöjdens skola
Jannike Kohinoor, Mälarhöjdens skola
Åsa Colliander Celik, Mälarhöjdens skola

Gymnasieskolor
Göran Dessen, Norra Real
Lars Björklund, Thorildsplans Gymnasium
Mårten Hultgren, Kungsholmens gymnasium
Pål Luthman, ESS-gymnasiet
Victoria Naverfeldt, ESS-gymnasiet
Rolf Klinth, Norra Real

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.