På Mälarhöjdens skola sprudlar arbetsglädjen

13 stycken lärare från Stockholms stad är nominerade till Guldäpplet. På Mälarhöjdens skola arbetar tre av dessa nominerade lärare; Jannike Kohinoor, Åsa Colliander Celik och Helena Dalivin.

Mälarhöjdens-skola_webb

På Mälarhöjdens skola finns det en trio – Jannike Kohinoor, Åsa Colliander Celik och Helena Dalivin – som driver utvecklingsarbeten för att implementera digitala verktyg i undervisningen. Dessa tre lärare är nu nominerade till Guldäpplet.

Alla tre är också förstelärare inom IKT och inom sina respektive ämnen. De är föredömen och så ofta de kan delar de med sig av sin digitala kompetens i olika ställen; på Pedagog Stockholm, i olika sociala medier, och i olika workshops och seminarier.

Det kollegiala lärandet är centralt för Jannike, Åsa och Helena. De finns till för sina kollegor och det är bara är att fråga dem; om vad som helst, när som helst, så hjälper de till. Det gäller att få så många som möjligt att utvecklas och känna sig trygga i den egna digitala utvecklingen.

Entusiasmen är hög och tjejerna fullkomligt sprudlar av arbetsglädje när de berättar som sitt arbete:
– Vi sprutar av idéer, lyfter, stöttar och peppar varandra. Vi finns överallt i den digitala världen; på sociala medier, bloggarna Urflippat och Gränslöst digitalt lärande, i poddar, i filmer, böcker med mera och låter oss inspireras och hämta inspiration.
– Det här verkar coolt, hur knyter vi in det här, ja det här arbetssättet, det här webbverktyget, har du sett den här appen, med den kan man, har du sett vad den här pedagogen gjort och delat, så bra.., ja så låter det när tjejerna kommer igång.

Det är många initiativ som har utvecklats av Jannike, Åsa och Helena: Tillsammans har de startat GirlsCode, en eftermiddagsklubb för tjejer som vill testa programmering. Jannike har dragit igång en interaktiv adventskalender, där lärarna fick lära sig mer om ljudfiler och QR-koder.

Helena har förutom att ansvara för skolans hemsida och årskursbloggarna, arbetat mycket med att få in programmering på schemat. Hon låter även eleverna programmera robotar. Åsa fick idén till ”En app till kaffet”, där de presenterar en bra app för kollegorna på en gemensam rast.

På skolan har de initierat och genomfört Teachmeet där kollegor på skolan inspirerats med it-anknuten undervisning. – Det är en underbar känsla när vi ser ivern i kollegornas ögon och genast vill engagera sina elever i något nytt arbetssätt, t ex med skolans iPads, säger Jannike.

IKTföralla är en öppen digital lärresurs som trion har varit med att skapa. Där kan alla ta del av tips och lära sig hur man använder olika digitala verktyg, t ex Office365, som Jannike initierade när hon startade adventskalenderprojektet. Flera av kollegorna ser idag nyttan med Office365. Möjligheten att samplanera är oändlig.

I våras var det Mälarhöjdens tur att genomföra självskattning av den digitala mognaden. Självskattningen lyfte vikten av den digitala kompetensens. Diskussionen i respektive arbetslag innebar att skolan fick en bra diskussion kring hur man ska använda digitala verktyg till och vad man behöver kunna för att det ska fungera.

Flera av arbetslagen har satt långsiktiga mål för att utveckla it-användingen. Skolan har också återkommande mötespunkter där IKT-utveckling står i fokus. Alla pedagoger i F-3 kommer i höst delta i ett kompetenslyft med stöd från IKT-gruppen. Fokus ligger på att lyfta den grundläggande kompetensen om iPads, webbverktyg, bloggar, mail etc. Såklart kommer de att använda av skolans öppna digitala lärresurs – IKT för alla.

Varför har ni arbetet så mycket med Office 365?
– Office 365 ett jättebra verktyg att använda till formativ bedömning, därför har vi lärt både elever och lärare att använda tjänsten.

I arbetet med formativ bedömning tar skolan också hjälp av olika andra appar och webbtjänster som t ex Kahoot, Mentimeter och Voto. Med dessa tjänster kan de kontrollera elevernas kunskaper i realtid. Med dessa får de en snabb överblick vart gruppen befinner sig, vilken kunskap och förståelse de har och hur de ska gå vidare med undervisningen.

När det gäller bedömningsuppgifter använder man både Office 365 och Showbie för att eleverna ska kunna lämna in arbeten digitalt. Eleverna och lärarna har helt tiden möjlighet att komma åt uppgifterna hela tiden och det är lätt att ge snabb feedback. Socrative används för digitala tester på iPads. Med Socrative går det att göra självrättande tester som visar resultatet direkt. Lärare kan också ge feedback och feedforward till eleverna i direkt anslutning till testet.

Claes Johannesson

Andra lärare från Stockholm stads kommunala skolor som också är nominerade till Guldäpplet är:
Grundskolor:
Adam Jönsson, Sjöängsskolan
Camilla Askebäck Diaz, Södermalmsskolan
Micke Kring, Årstaskolan
Anna Karlsson, Rålambhovsskolan

Gymnasieskolor
Göran Dessen, Norra Real
Lars Björklund, Thorildsplans Gymnasium
Mårten Hultgren, Kungsholmens gymnasium
Pål Luthman, ESS-gymnasiet
Victoria Naverfeldt, ESS-gymnasiet
Rolf Klinth, Norra Real

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.