Elever i England programmerar en Monster box

Lärare2På skolan Woodbridge i norra London får eleverna hjälp att bygga och programmera en Monsterbox.

Under två dagar i början av december arrangerades 12th Intel Education Summit i London. Deltagare från Stockholm var jag, Claes Johannesson och Pål Luthman från ESS-gymnasiet. Temat för konferensen var spel och lärande (Gaming and Education).

Pål deltog som föreläsare och berättade om sina erfarenheter med att själv skapa spel och använda dem i undervisningen. Du kan läsa mer om det på 1till1-bloggen eller Påls egen blogg.

Jag vill här dela med mig av besöket på ett Digital Schoolhouse på en skola i Woodbridge. Digital Schoolhouse är ett samarbete mellan näringsliv, universitet och skola som syftar till att väcka inspiration och engagemang hos både lärare och elever. Vi fick vara med om en lektion där 10-åriga elever fick skapa och programera en ”Monster box”.

Monsterbox-2 Monsterbox1

Lektionspasset bestod av tre delar. I den första delen (som vi inte deltog i) fick eleverna två och två bygga en Monster box. Det var en låda som bestod av ögon, öron och en lång tunga. Inuti lådan fanns en liten dator, typ en Raspberry pi fast i detta fall var det en produkt utvecklad av Intel. Eleverna fick lära sig uttryck som input och output. Exempel på input är mikrofon, sensor, tangentbord, mus etc. Output är musik, ljud, ljus text, mm.

Del två av lektionen handlade om att programmera sin Monster box. Sladdarna från boxens input-delar och output-delar kopplades till den lilla datorn. Med hjälp av en surfplatta kunde sedan datorn programeras. Om eleverna hade kopplat rätt så hände det saker med elevens Monster box. Ögonen lös, öronen rörde på sig och tungan fladdrade. Eftersom eleverna hade olika input-enheter – några lös med en ficklampa på en ljussensor, andra vred på en knapp, någon rörde på tungan och fick ögonen att lysa.

Flicka programerarNär alla fått sin Monster box att fungera kom nästa intressanta steg i undervisningen. Kunde någon genom att förändra programmeringen få sin Monster box att agera på något annat sätt? Kunde ögonen blinka? Kunde ett öra att röra sig i taget? osv.

Syftet med lektionen var att få eleverna intresserade av teknik, förstå att tekniken går att styra och att teknik är roligt. Det är också därför flera stora teknikföretag är engagerade och stöder Digital Schoolhouse. Teknikbranschen är och kommer i många år framåt vara i ett stort behov av att anställa personer med digitala kunskaper. Det handlar om att visa upp en intressant Flicka-och-Monster-boxbransch som lockar många – och de får gärna vara flickor!

Claes Johannesson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.