Hissnande undervisningsupplevelser med Google Earth

Engelbrekt via google earth

Engelbrektsskolan från Google Earth.

I djungeln av digitala resurser är det ibland lätt att glömma bort de hemsidor som vi använder i vår vardag. En sådan resurs är Google Earth där man kan se flygfoton och gatuvyer från hela världen. Vi har pratat med Jakob Anckarsvärd på Engelbrektsskolan för att höra mer om hur han använder Google Earth i undervisningen.

Jakob har arbetat på Engelbrektsskolan sedan 2007 och har haft litet olika roller som lärare i film och bild, it-pedagog och lärare i it i skolans val. Utöver lärarjobbet arbetar Jakob som konstnär och skribent samt sänder podradion Konstliv. Engelbrektsskolan ville ha en kreativ ingång till it och data i skolan och Jakob har arbetat efter det mottot sedan dess.

”Jag brinner för att hitta spännande pedagogiska lösningar och göra det tekniska levande, greppbart och roligt för eleverna. Google Earth är ett fantastiskt verktyg som jag upplever att det finns så många otroliga möjligheter med. Ändå stannar många vid att hitta sitt sommarviste och Partenon i Aten.”

På Engelbrektsskolan arbetar kollegiet ibland med ämnesövergripande konferenser för att hitta möjliga projekt och nya sätt att samarbeta. I och med konferenserna kunde Jakob lätt se hur Google Earth kunde fungera som en slags startnyckel till diskussion i samtliga ämnen och kring samtida händelser. När Jakob skulle inleda arbetet med Google Earth bestämde han sig för att se hur eleverna ville använda verktyget i klassrummet. Han började därför med att ge dem förutsättningarna och några enklare uppgifter att klara av först innan de fick bli mer kreativa. Sedan blev det snabbt tydligt hur de engagerades att hitta mer uppfinningsrika användningsområden för programmet:

”Jag tror att eleverna känner sig delaktiga och får en verklighetskoppling till företeelser som annars kan upplevas som abstrakta eller fjärran från deras situation. Om vi talar om Paris och plötsligt kan kliva ner på Place de la Bastille eller om vi talar om andra världskriget och kan vandra runt bland rad efter rad av vita kors i Normandie så blir det verkligt för dem på ett annat vis än genom böcker eller bilder.”

Jakob trycker på att om vi lyfter fram det kreativa i programvaran och onlineverktygen blir det mycket mer pedagogiskt givande för barnen och roligare för läraren. För lärare som tycker att Google Earth verkar spännande kan det användas i alla ämnen och på många sätt:

”Musiklärare kan besöka Woodstock, tekniklärana kan besöka Burj Khalifa och tyskalärare kan bege sig till Brandenburger Tor och diskutera platsens betydelse nu och då (på tyska). Och om inte NO-lärarna besöker 36.015834,-114.737747  så har de verkligen gått miste om något riktigt häftigt. Missa inte heller att dyka ner i kratern i vulkanen på den lilla ryska ön närmast de yttersta japanska öarna: 49.352414,154.707729 Det är helt outtömbart och bara er egen fantasi sätter gränserna för de hissnande upplevelser som ni kan ge era skolbarn”

 Claes Johannesson

Google Earth hittar du genom att gå in på Googles kartfunktion och klicka på Earth. I rutan kan du antingen skriva in platser och adresser eller använda koordinater som de Jakob angav.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.