Framgångsrikt filmprojekt på Elinsborgsskolan

Elinsborg

På Elinsborgsskolan har fritidspersonalen genomfört ett stort filmprojekt med sina elever på lektionstid. Vi har pratat med Ahmed Hussein som var en av de som drog igång filmprojektet på skolan.

Filmprojektet startade med ett erbjudande om fortbildning för fritids från kulturhuset. Ett av arbetslagen på Elinsborgsskolan nappade på erbjudandet och fritidspersonalen fick lära sig att använda iMovie på iPads under fyra träffar. Eleverna i arbetslaget fick själva välja om de ville vara med i filmprojektet och därefter fick föräldrarna ge tillstånd. Totalt blev det ungefär 30 elever som delades upp i smågrupper.

”Många av eleverna var väldigt intresserade av att göra film. De ser film överallt och att själva få vara med var en stor nyhet. De kan redan så mycket om tekniken så vi behövde bara ge dem verktyget så kom de igång av sig själva”

Ahmed upplever att eleverna lärde sig mycket genom projektet. Genom att själva ha roller som regissörerer, manusförfattare och berättarröst fick de träna på att samsas, samarbeta för att lösa problem och dela ut roller. Filmprojektet skapade även större förståelse för de filmer man ser på TV.

Filmprojektet var ett bra tillfälle för att arbeta med att motverka mobbning vilket har hög prioritet på Elinsborgsskolan. Alla barn i gruppen fick vara med och uttrycka sig för att skapa en gemensam berättelse oavsett hur duktig man var. Även filmernas tema handlade mycket om tillhörighet:

”Alla grupper gjorde olika berättelser som riktade sig mot mobbning och tillhörighet. Vi är en mångkulturell skola och vi har jobbat med de här frågorna under lång tid så det var ett naturligt tema. Genom filmerna kunde eleverna visa att de finns där för varandra och ger stöd till exempel genom att hjälpa någon som trillat.”

När filmerna var klara visades de upp för föräldrar, personal och de andra eleverna på en stor föreställning. Filmvisningen lades upp som en riktig filmpremiär med popcorn och röda mattan. Ahmed upplever att alla elever uppskattade filmprojektet jättemycket och att spridningen av filmen fick de andra arbetslagen på fritids att vilja genomföra projektet.

”Att vara delaktiga i filmprojektet var en häftig känsla för både elever och personal. Nu passar vi bollen vidare!”

/Claes Johannesson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.