Lärare javisst – men inte utan digitalt stöd!

Just nu genomförs en förstudie för att utreda förutsättningarna för en 1:1-satsning inom grund- och grundsärskolan. I arbetet ingår bland annat att besöka flera av de skolor i Stockholms stad som arbetar med ett stort antal digitala enheter. Idag besökte delar av arbetsgruppen Solhemsskolan i Spånga.

– Jag har svårt att tänka mig att arbete i en skola där det inte finns tillgång till digitalt stöd, säger läraren Anna Rosengård. För mig har det blivit en självklarhet att använda tekniken på flera sätt. Det är så enkelt och jag når snabbt ut till hela klassen, fortsätter Anna som undervisar i åk 2.

Innan vi träffade Anna och årskurs 2 hade vi hunnit se en lektion där fokus var på programmering. Där är det skolans ikt-pedagog Håkan Berg som leder en grupp under Elevens val som arbetar med programmering. Efter tydliga instruktioner från Håkan, arbetar de med uppgiften som är att programmera ett spel utifrån givna förutsättningar. När eleverna har löst uppgiften, som är lätt i början men blir rejält svår på slutet ska de dokumentera vad de har gjort och vad de har lärt sig i en loggbok. Eleverna arbetar i par för att lösa uppgiften. När vi undrar om de kan tänka sig en framtid som programmerare så skakar de flesta på huvudet. Det är knappast deras drömyrke – inte nu i alla fall!

Blogg_webb

Såhär kan dokumentation av programmeringsarbetet se ut.

I årskurs två möter vi entusiastiska 8-åringar som kommer tillbaka från en musiktimme. Klassen är uppdelad i halvklass och just nu har den andra halvan gått till musiken. Tvåorna har sedan tidigare plockat höstlöv och skapat fantasidjur med löven. Bilderna är inskannade och utskrivna och nu ska eleverna fortsätt med att skriva en berättelse om sina djur.

Innan det är dags att ta fram iPaden har eleverna planerat sin kommande berättelse i fyra delar på ett A4-papper. Början, beskrivning, händelse och slut. Så nu är det är det dags att börja skriva. Eleverna använder sig av appen Skolstil där det är möjligt att koppla på talsyntes och därmed få texten uppläst direkt. Det går snabbt att komma igång för eleverna men jag inser att stavning inte är så lätt alla gånger. Jag får hjälpa en elev att stava till d-j-u-n-g-e-l-a-p-a.

Ingrid-och-Ted_webb

Ingrid och Ted arbetar med sina böcker 

Skolbesöket avslutas i en femma där eleverna arbetar med matematik. Dagens lektion handlar om att förstå matematiska begrepp som t ex cirkel, romb, kvadrat mfl. På en webbsida skapar eleverna ett eget Memory. Innan eleverna kommer igång får vi uppleva hur det kan vara när datorn inte startar direkt. Något i systemet ska uppdateras och därefter startar datorn om. Då är det inte självklart att 25 stycken 11-åringar sitter lugnt i bänken och väntar på att datorn ska bli färdig att använda.

Efter lektionerna pratar vi lite med Håkan om skolans förutsättningar och vad som är viktigt för att en 1:1-satsning ska lyckas:
– Det är viktigt att tänka igenom när digitala enheter tillför undervisningen något och när det är en fördel att arbeta utan, säger Håkan Berg. Det behöver finnas en fortbildningsplan för pedagoger, både för de som arbetar i skolverksamheten och för de som arbetar på fritids. Det är också viktigt att man följer upp och utvärderar satsningen så att undervisningen blir likvärdig i hela skolan. Till sist bör man också ha en organisation för förvaring och laddning av alla enheter.

Fakta:
Solhemsskolan består egentligen av två skolor – Solhemskolan och Solhemsängens skola (ligger i närheten av Spånga station). Totalt går det ca 740 elever tillsammans på skolorna. Håkan Berg arbetar som ikt-pedagog på båda skolorna (3,5 + 1.5 dagar på respektive skola.)

Skolan har iPads 1:2 i årskurs F-3 och har datorer 1:2 i åk 4-6. Skolan har genomfört självskattningen två gånger och har kompletterat skattningen med ett antal digitala aktiviteter som eleverna ska få arbeta med i olika årskurser. Det motiverar lärarna att själva lära sig hur de ska arbeta med digitala verktyg i undervisningen.

Claes Johannesson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.