SO/Svenska: Jämför reklamfilm från 1920-talet med dagens reklamfilmer

Karl den XII i Marabous tappning
Karl den XII i Marabous tappning

 

Reklamfilmen är nästan lika gammal som filmmediet självt! På Stockholmskällan kan du i en reklamfilm se hur Marabou använder Karl XII för att marknadsföra sin choklad. Filmen är inspelad 1928 eller 1929, det vill säga alldeles innan ljudfilmens inträde på bred front i svenska biografer. Berätta gärna för eleverna att även om filmen är stum så får vi tänka oss att den visades i en livlig miljö. Den var en del av ett större biografprogram, med spelfilmer, nyhetsfilmer och annan reklam. På de största biograferna var det över tio man i orkestern, på de minsta kanske endast en pianist. Inte sällan presenterades programmet av en konferencier. 1930 när ljudfilmen kom blev en hel yrkeskår arbetslös!

Vad kan man göra med filmen i klassrummet?

I Lektionsbanken hittar ni ett lektionsförslag som går att ladda ned som tjusigt elevpapper i pdf eller Word. Här är elevuppgifterna:

Uppgifter:

1. Sammanfatta innehållet i Marabous gamla reklamfilm. Skriv ett kort referat av den på fyra rader.

2. Välj en reklamfilm som visas på TV eller på Internet idag. Sammanfatta händelseförloppet i filmen i ett kort referat på fyra rader.

3. Jämför de två filmerna med hjälp av följande frågor:

A) Hur exponeras produkten och varumärket? Finns det några skillnader och i sådana fall – vad kan de bero på?

B) Det finns olika knep för att väcka tittarnas intresse, t.ex. att använda sig av kändisnamn, skapa spänning, få oss att tycka om karaktärerna i reklamfilmen eller att få folk att skratta. Beskriv hur filmskaparna försöker skapa intresse och en positiv känsla för produkten och varumärket.

C) Skiljer sig tempot åt i filmerna? Vad beror det på i så fall, tror du?

Fördjupning: Gör din egen reklamfilm i Stockholmsmiljö.

  •  Jobba gruppvis.
  •  Hitta på en spännande produkt och ett varumärke tillsammans i gruppen.
  •  Fundera på om det finns någon plats i Stockholm som ni kan använda för att skapa en positiv känsla kring din produkt och ditt varumärke.
  • Skriv ett manus och fördela rollerna i gruppen.
  • Har ni inte tillgång till andra program går det bra att redigera filmen i Windows Movie Maker.

Eller så ger ni er ut i solen och Guidar i Gamla stan

Kettil

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.