I skymningslandet – läs Stockholmslitteratur och illustrera med samtida bilder

Under sommaren läste jag, för jag vet inte vilken gång i ordningen, Astrid Lindgrens saga I skymningslandet för mina ungar. Jag har tyckt mycket om den historien sen jag själv var liten. Nu hade semestern inte riktigt hunnit radera ut jobbhjärnan och det slog mig för första gången vilken fantastisk Stockholms- och samtidsskildring det är. Den sängliggande, troligen poliosjuke, pojken Göran tas med på en flygtur över Stockholm av Herr Liljonkvast från Skymningslandet. Göran kör spårvagn på Västerbron och buss till Skansen. Utanför hans fönster vid Karlbergvägen gräver de för tunnelbanan.

Sagt och gjort, jag satte mig ner och skrev ihop ett lektionsförslag utifrån sagan. Förutom länkar till samtida stockholmsbilder, finns även andra förslag på hur man kan arbeta med novellen i undervisningen. Lektionen En flygtur över Stockholm när mormor var liten finns nu i Stockholmskällans Lektionsbank och som en pedagogisk planering i Skolwebben. I Skymningslandet är en av nio sagor i samlingen Nils Karlsson Pyssling  från 1949. Flera av de andra historierna utspelar sig också i Stockholm med omnejd. Ett genomgående tema är att barnen är ensamma och träffar oväntade ovanliga lekkamrater.

Illustrera stockholmsliteratur med äldre elever
Även om jag tycker att I Skymningslandet kan läsas med behållning av alla åldrar, har man förstås andra behov om man undervisar äldre elever. I Stockholmskällan finns även inledningen till Röda rummet och novellen Ett halvt ark papper av August Strindberg, med länkar till samtida stockholmsbilder.

”Men solen stod över Liljeholmen och sköt hela kvastar av strålar mot öster; de gingo genom rökarne från Bergsund, de ilade fram över Riddarfjärden, klättrade upp till korset på Riddarholmskyrkan, kastade sig över till Tyskans branta tak, lekte med vimplarne på Skeppsbrobåtarne, illuminerade i fönstren på Stora Sjötullen, eklärerade Lidingöskogarne och tonade bort i ett rosenfärgat moln, långt, långt ut i fjärran, där havet ligger.”

Enligt den modellen kan man låta sina elever läsa stockholmsskildringar och själva illustrera dem med bilder från Stockholmskällan. eller skriva egna och illustrera dem!

Gör såhär:

1. Gå till utökad sökning
2. Skriv in sökordet i fritextfältet, t ex spårvagn
3. Välj Tidsspann under ”Jag vill söka på” och skriv in start år och slut år
(här kan man behöva vara lite generös och skriva in ett tidsspann på kanske tio år för att få tillräckligt många träffar, man får pröva sig fram)
4. Klicka på sök
Ibland kan det vara relevant att också söka utifrån plats, antingen genom att skriva in adressen eller utifrån kartan. Om man gör kartsökningar kan man dessutom jämföra samtida kartor med nutida för att se hur Stockholm har förändrats även i större skala.

Att läsa littertur och titta på autentiska bilder från tiden ger större möjlighet till inlevelse och en starkare känsla av att det Stockholm som skildras faktiskt har funnits på riktigt. Inte bara i böckerna.

Några förslag på litteratur som kan läsas och illustreras med bilder från Stockholmskällan:
(Det finns naturligtvis oändligt många stockholmsskildringar att använda. För böckerna nedan har jag gjort testsökningar i Stockholmskällan)

Mina drömmars stad-sviten (ca 1860-1968) och Sommaren med Monika (omkring 1950) och Per Anders Fogelström

Doktor Glas och Martin Bircks ungdom av Hjalmar Söderberg

– Böckerna om Sparvel  (Abrahamsberg och Södra Ängby 1940-tal) av Barbro Lindgren

Trevlig läsning!
/Frida

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.