Häxprocesserna har kommit till Stockholmskällan!

Teckning av Katarina kyrka med tinnar och torn, och människor i förgrunden Katarina kyrka på Södermalm, området där häxprocesserna utspelade sig 1676-1677. Erik Dahlberg, Suecua Antiqua et hodierna, Kungliga biblioteket

Nu får häxprocesserna större plats på Stockholmskällan! Sedan tidigare har det funnits historiskt källmaterial om de här händelserna på sajten, men nu finns det också en temaartikel. Där kan du som är pedagog hämta kunskap och inspiration, och kanske låta barnen läsa utdrag ur de historiska originaltexterna. Kerstin Eriksdotter var till exempel 8 år gammal när hon vittnade mot Anna Månsdotter, en av de nio kvinnor som dömdes till döden för häxeri:

I natt woro en stoor hoop med, seer fult (med) barn wid bordet sittia, men hon inthet. Anna Månsdotter ligger hoos den fuhle under bordet, klappar och kysser honom, och dantzar där. ”

Tryckt text på gulnat papper.

Artiklarna på Stockholmskällan försöker ställa källmaterialet i centrum – som läsare ska du alltid ha nära till originalkällan. Artikeln försöker också bygga ett sammanhang kring källan, till exempel genom att berätta om bakgrund och händelser som hänger ihop med det som beskrivs i källmaterialet.

Handskrivna texter från 1600- och 1700-tal är ofta mycket svårlästa, men i början av 1800-talet trycktes protokollen från vittnesförhören och utredningarna under 1670-talets häxprocesser i Katarina. Den stora trolldomskommissionen satte senare stopp för den våg av anklagelser och dödsdomar som svepte genom många delar av Sverige vid den tiden.

I många av fallen var det barn som var nyckelvittnen. De berättade om hur de tvingats flyga till Blåkulla på kvastskaft och laga mat åt djävulen. Några av barnen blev tongivande, och anklagade flera kvinnor för häxeri och pekade ut andra barn som också blivit bortförda. Det hela blev helt enkelt en häxjakt med dagens ord, där den som inte stämde in i anklagelserna själv riskerade att bli förföljd som vittnet Annika Thomsdotter sade:

att det är nu sådan tijdh, den som icke säger sig föras, så blifwer han förfölgd.”

Här finns det paralleller att dra till nutiden. Säg den som inte själv har erfarenhet av att dras med eller bli utsatt för grupptryck.

/Martin, Stockholmskällans redaktion

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.