Litteraturbanken och lyrikanalys

Hej!

Ibland hittar man guldgruvor. Idag ledde en googling mig till Litteraturbanken och deras skolmaterial. Jag kände till Litteraturbanken sedan tidigare, men hade inte koll på att de hade så mycket material anpassat till skolan, både litteratururval och arbetsmetoder. Det går att söka på olika genrer, olika författare, olika årskurser och olika teman. Jag valde ut 16 kärleksdikter som mina elever i Svenska 1 ska få analysera enligt skiktmetoden (som jag också hittade på sajten). Jag bifogar mitt urval här. Jag tänker mig ett upplägg där de två och två får analysera varsin dikt och sedan presentera det i tvärgrupper (med kanske fyra elever i varje grupp). /Elin

Analysera lyrik i skikt Kärleksdikter

UR-serie om att hålla tal

Hej!

Jag sprider vidare ett tips jag fick av en kollega: UR-serien Tala ut!, där komikern Simon Garshasebi får olika taluppdrag av retorikexperten Barbro Fällman. Både underhållande och lärorikt.

https://urplay.se/serie/181426-tala-ut

/Elin

Insändare om språkhistoria

Hej!

Jag har nyligen haft en skrivning där mina elever skulle skriva ett vetenskapligt pm om språkhistoria och språkutveckling. Trots en i mitt tycke tydlig instruktion (som inleddes ”Beskriv svenskans släktskapsförhållanden och historiska utveckling…”) har hittills sex av sju elever inte nämnt ett ord om just släktskapsförhållanden. Jag har därför i lite hast och inspiration skapat en kompletteringsuppgift på temat. Jag hittade på en insändare där skribenten oroar sig för att arabiskan ska ta över svenskan helt och eleverna ska skriva ett svar och förklara varför det inte är en trolig utveckling. Den uppmärksamme eleven kan också notera de lånord från engelska, franska och tyska som jag har tagit med i insändaren.  Jag bifogar uppgiften med det vetenskapliga pm:et, tillhörande texthäfte samt kompletteringsuppgiften.

Examination språkhistoria NA18AFO 2021

Språkhistoria källor 2020

Insändare släktskap och språkutveckling

/Elin

Pandemin och språket

Hej!

God fortsättning alla bloggläsare! I slutet av året presenterar ju alltid Språkrådet årets nyordslista. Årets lista innehöll flera ord som är kopplade till den pågående coronapandemin. Hur pandemin, och kriser i allmänhet, påverkar språket har också diskuterats i radioprogrammet  Språket. Ett tips är att låta eleverna i grupp diskutera 1) vilka tidigare existerande ord de har hört mer frekvent det senaste året, kopplat till pandemin, och 2) vilka nya ord de har hört. Uppgiften passar särskilt bra i Svenska 3, i samband med språkutveckling.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1505692

/Elin

Argumentera emot sig själv

Hej!

Att argumentera ingår som bekant i alla svenskkurser på gymnasiet. Jag har planer på att testa en ny idé, i mitt fall i Svenska 3, men det fungerar ju även i andra årskurser. Ibland har jag låtit dem välja tes själva och sedan sagt att de istället måste argumentera för det motsatta. Nu har mina treor fått argumentera med valfri tes, utan några trix från min sida, men jag tänker senare låta dem göra ett nytt tal och argumentera emot det de tidigare har sagt. Dels blir de bättre på att argumentera på detta sätt, då de tvingas se två sidor av en sak, och dels behöver de inte börja om helt från början med att välja ämne, men de måste tänka till hur de ska ”vända på steken”.

/Elin

Språkhistoria och argumentation

Hej!

Jag jobbar som sagt med språkhistoria för närvarande i Svenska 3. Kunskapskraven handlar ju både om hur svenska språket har utvecklats och mer generella slutsatser om språkutveckling. Det är därför intressant att resonera om hur svenskan kan komma att utvecklas i framtiden. En text som jag använder mig av är en debattartikel skriven av Marian Radetzki, som är professor i nationalekonomi. Han argumenterar för att vi helt bör övergå till att använda engelska som huvudspråk i Sverige. För den som prenumererar på Dagens nyheter går artikeln att läsa här: https://www.dn.se/arkiv/kultur/engelskan-den-nya-svenskan/. Som en övning i argumentation ska mina elever också få skriva varsin insändare som svar på artikeln.

/Elin

Dramatisera språkhistorien

Hej!

För närvarande jobbar jag med språkhistoria i Svenska 3. Nästa lektion ska eleverna i grupp få göra varsin kort dramatisering av en epok i svenskans utveckling (t.ex. äldre fornsvenska eller yngre nysvenska). Både innehåll och något i deras språk ska spegla epoken de ska gestalta (t.ex. franskans inflytande under 1700-talet). Min tanke är både att det är roligt och att olika metoder underlättar deras inlärning.

/Elin

Boktips: Den odödliga sagan

Hej!

Här kommer ett boktips: Den odödliga sagan: om hur och varför vi berättar historier av John Yorke, som handlar om dramaturgi. I mitt ämneslag har vi läst den som fortbildning och jag kan rekommendera den för alla som vill fräscha upp eller fördjupa sina kunskaper om dramaturgisk analys. Yorke tar också upp karaktärsanalys och avslutar med att diskutera  varför  det finns så många gemensamma nämnare i alla berättelser. /Elin

Manligt och kvinnligt i språket

Hej!

Oj, vad jag ligger efter med bloggen den här terminen. Det är mycket annat som snurrar nu med pandemi och delvis distansundervisning. I år har jag Svenska 1 och Svenska 3. I Svenska 1 har jag precis börjat med språkvariation. På tisdag tänkte jag ta upp manligt och kvinnligt i språket. Där har det ju de senaste åren kommit flera nyord som är kopplade till mäns och kvinnors sätt att uttrycka sig. Jag tänker på mansplaining, killgissa, tjejveta och mitt senaste fynd: tupprepa. De kan sätta igång väldigt intressanta, och väldigt laddade, diskussioner i klassrummet. Sådant gillar jag. :-) Som utångspunkt för diskussionen tänkte jag börja med att de får gissa kön och ålder på deltagarna i några korta diskussioner ur boken Tjuvlyssnat (Hedman och Rasti, 2007) och så ska de också få diskutera dikten ”Mannen har ordet” av Göran Palm. /Elin

Veckans språktips

Hej!

Nu har jag helt glömt bort bloggen sedan terminsuppstarten. Tur att det kom in en kommentar, så att jag blev påmind. :-) Det har rullat igång bra med mina ettor. För två år sedan började jag med ”dagens ord”, då jag skriver upp två lite svåra ord som eleverna får diskutera och sedan få en förklaring till. Efter ett tag fyllde jag på med ”månadens dikt”, för att öva deras analysförmåga och i år tänkte jag dessutom lägga till ”veckans språktips”. Där tänkte jag ta upp vanliga språkliga fel (och liknande), som jag ser hos många elever och kommenterar om och om igen. Några punkter jag har på listan är talspråk/skriftspråk, korrekt styckesindelning, pronomen (sin/hans/hennes) och uttryck som ”eftersom att” och ”även fast” (det sistnämnda tycks ju dock så smått börja bli accepterat…).

/Elin