Skrivhandlingar

Hej!

När vi genomförde ett par moduler i Läslyftet förra läsåret stötte vi på begreppet ”skrivhandlingar”. Det var en ny term för mig och de andra i  gruppen som jag handledde. Det handlade om olika sätt att skriva på, på en mer grundläggande nivå än när man pratar om olika genrer eller olika texttyper. Till exempel berätta, redogöra och förklara. Olika texttyper, såsom debattartikel och utredande text, innehåller oftast flera olika skrivhandlingar. Det var intressant att reflektera över detta, för de flesta av oss är nog inte så exakta när vi använder dessa i olika sammanhang. Redogör, förklara, berätta och beskriv blir gärna synonymer när man ger eleverna olika uppgifter. Och när vi kort diskuterade detta med olika skrivhandlingar i svensklärarkollegiet idag konstaterade en kollega att hon använder dessa begrepp i examinationssammanhang, men inte direkt jobbar specifikt med olika typer av skrivhandlingar i undervisningen. Det kände jag igen mig i; jag gör likadant. För det är ju just sådana här skrivhandlingar om återfinns med fet stil i instruktionerna till nationella proven: redogör för… jämfördiskutera… Och för att göra eleverna till framgångsrika skribenter måste vi nog belysa detta med olika skrivhandlingar mer och jobba med dem, och inte bara prata om genrer och texttyper.

Här är två länkar till texter ur Läslyftet, för den som vill fördjupa sig i ämnet. Den första av dem identifierar sex skrivhandlingar:

• berättande (redogörande)

• återberättande (refererande)

• beskrivande

• argumenterande (ställningstagande)

• utredande (analyserande eller förklarande)

• instruerande

 

https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Gymnasieskola/024_anlaysera-o-kritiskt-granska/del_01/Material/Flik/Del_01_MomentA/Artiklar/M24_gym_01A_01_Kritiskt_o_analytiskt_arb_m_text.docx

https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Gymnasieskola/032_utvecklande-skrivundervisning/del_02/Material/Flik/Del_02_MomentA/Artiklar/M32_gy_02A_skrivkompetenser.docx

/Elin

Att hjälpa varandra framåt

Hej!

Ursäkta frånvaron av inlägg förra veckan, men med två dagars VAB och en bortrest make blev det lite rörigt. Idag blir det en kort mer allmän reflektion om pedagogik. Ju längre jag jobbar som lärare, desto mer jobbar jag enligt principen att eleverna ska jobba och öva tillsammans, för att slutligen nå fram till en nivå där de kan prestera så bra som möjligt på egen hand. Öva i grupp – öva i grupp – öva i grupp – klara själv. Ungefär så. Jag märker ju att de generellt sett lär sig mycket mer på att jobba tillsammans, och när det sedan kommer individuella uppgifter ibland kan eventuella smitare inte gömma sig i gruppen, utan måste visa att de tillägnat sig kunskaperna även för egen del.

Nu har till exempel eleverna fått se Edward Scissorhands. De har sedan fått börja med att analysera filmen i grupper om fyra, och sedan ska de få skriva en individuell recension av den. Även i skrivprocessen ska de få ta hjälp av varandra genom feedback, men slutprodukten ska vara deras egen.

/Elin

Avdramatisera muntliga framföranden

Hej!

Nu har mina ettor haft sina första muntliga framföranden, och de verkar till största del nöjda med upplägget. De verkar ha uppskattat det som var min tanke; att avdramatisera att prata inför klassen. Dels fick de göra själva framförandet två och två, och så var det väldigt kort (2-4 min). De fick också genomföra det inför halvklass, eftersom de flesta föredrar en mindre publik. Dels jobbade jag också med många övningar innan, för att de skulle öva sig på att prata inför varandra, i flera olika konstellationer, eftersom de inte känner varandra sedan tidigare. Först var det övningar som bara gick ut på att man skulle kunna sitta i en mindre grupp och prata inför varandra, t.ex. genom att läsa en text med olika röster eller att dra nonsensord och förklara dem. Sedan övergick jag till ett par övningar där de skulle stå inför halva klassen (samma halva som de sedan skulle göra sina riktiga presentationer inför) och prata. Först skulle de turas om att gå fram och prestera varandra, med inlevelse i röst- och kroppsspråk, och sedan skulle de dra vardagliga ord och prata om dem i en minut. Allt för att få dem så avslappnade som möjligt med att prata inför varandra, och det verkade fungera bra.

/Elin

Att öva på att vara åhörare

Hej!

Imorgon ska mina ettor hålla sin första muntliga presentation. Vi har givetvis pratat mycket om vad som gör en presentation bra, och vad man kan tänka på: språk, innehåll, disposition, kroppspråk, åhörarkontakt… Det finns mycket att ta upp. Eftersom det idag var sista lektionen innan presentationen pratade vi också om hur man gör för att vara en bra åhörare och hur man ger konstruktiv återkoppling. I och med Gy11 lägger jag mycket större vikt vid att eleverna inte bara ska klara av att framföra, utan också att de ska kunna vara goda och aktiva lyssnare. Imorgon kommer de att få ge kort skriftlig respons till varandra, utifrån modellen ”two stars and a wish”. Två saker som var bra och ett förbättringsområde.

/Elin

Dagens ord

Hej!

I år har jag bara två grupper i svenska, och båda undervisar jag i Svenska 1. Det som är roligt med att undervisa åk 1 är att man känner att man får bra möjlighet att lägga en god grund. Jag har bestämt mig för att köra ”dagens ord” (två varje lektion) för att utvidga elevernas ordförråd. De flesta elever var positiva till idén. Jag kommer dock inte att ha något test på orden, utan de får lära dem sig för sin egen skull (och bara att höra dem och få dem förklarade ger nog en hel del). Jag började idag, med ”adekvat” och ”agitera” (tänkte att det sistnämnda passade extra bra nu i valtider, jag tänkte också ta ”rabulist”). En elev undrade direkt om vi inte kunde ta lite mer ”svenskklingande ord” (en mycket språkintresserad ung herre), så det får väl bli min utmaning, att inte bara hitta låneord. :-D

/Elin

Tips på kurslitteratur

Hej!

Jag har inte påbörjat min svenskundervisning ännu, så jag har inte så många tips så här i början på terminen. Mitt huvud är till största del fyllt av biologi (mitt andra ämne). Men ni ska få ett tips på bra kurslitteratur: Svenska – Helt enkelt från NA Förlag. Det är tre olika böcker, en för Svenska 1, en för Svenska 2 och en för Svenska 3. I år blir första året som jag själv jobbar med den, men utifrån det jag har sett när jag har bläddrat i den och det jag hört från mina kollegor så verkar den väldigt bra. NA Förlag har satsat på att göra en bok som ska innehålla tillräckligt med övningar och material att den blir heltäckande som enda kursbok. Jag ser fram emot att testa den i Svenska 2, där vi tidigare låtit eleverna släpa runt på både en kursbok och på en antologi. Den sistnämnda blev aldrig använd tillräckligt ofta för att den skulle kännas helt motiverad att ta med till varje lektion.

/Elin

Skolstart! Och teknikbrist…

Hej!

Nu är semestern slut och jag är tillbaka på plats. Här i Stockholm har vi två utmaningar framför oss: att lära oss en ny digital plattform och att hantera det faktum att våra ettor inte kommer att få sina datorer förrän i oktober. Nu kanske det finns de som tänker att det är ett lyxproblem, för jag vet förstås att det inte är alla Sveriges elever förunnat att få en egen dator i skolan, men i och med att vi har det systemet finns det inga andra datorer för eleverna att låna. Vi har inga datasaler eller vagnar med datorer att låna. Så nu blir det ett par månader ”old school”, med papper och penna. Jag tror att många kollegor ryggar tillbaka inför detta och tänker vänta med att ge eleverna skriftliga uppgifter tills de har dator, och så tänkte jag också till en början. Nu tänker jag dock tvärtom; trots utmaningen att tolka handstilar (från personer som lär vara väldigt ovana vid att skriva för hand) och hålla reda på lösa papper ska jag låta eleverna arbeta med skrivande även innan datorerna kommer. Det här är ju ett utmärkt tillfälle att se hur de faktiskt kan skriva helt själva, utan hjälp från rättstavningsfunktioner och liknande. Det torde bli lättare att upptäcka elever med olika former att språkliga svårigheter, och tidigt kunna stötta dem på olika sätt. Så dagens tips är väl helt enkelt att inte vara rädd för att gå ifrån det digitala ibland. Det är också ett utmärkt tillfälle att låta eleverna göra muntliga framföranden UTAN PowerPoint…

/Elin

Bloggen tar sommarlov

Hej!

Nu tar bloggen sommarlov, några veckor innan mig. Nu är det bara sluttampen kvar med rättning och betyg och inte direkt läge att ta emot (eller dela ut) tips och idéer. Vi ses igen i höst!

/Elin

Argumentera i litteraturhistorien

Hej!

Här kommer några korta tips mitt i all rättning. I kursen Svenska 2 ingår som bekant att man ska argumentera, muntligt eller skriftligt. Detta kan ju med fördel kopplas ihop med litteraturhistorien, eftersom den också ska avhandlas under kursen. Här är några tips på ämnen för argumentation:

– Därför är upplysningens ideal bättre än romantikens (eller tvärtom).

– Därför bör författare xx/verket xx ingå i svensk kanon (eller inte).

– Därför bör Frankensteins monster dömas för sina handlingar (eller inte).

– Därför är författare xx/verket xx typisk/typiskt för epoken xx.

/Elin

Tema: yttrandefrihet

Hej!

Ett tema som är väldigt aktuellt idag är yttrandefrihet. Vad får man och vad får man inte säga eller skriva? Vilka konsekvenser ska man kunna räkna med om man har yttrat sig på ett sätt som någon ogillar? I Svenska 2 kan man lämpligen koppla detta tema till upplysningstiden, då yttrande-, tryck- och pressfrihet började diskuteras på allvar. Det är förstås också ett lämpligt tema för ett samarbete med samhällskunskap och kanske även historia. Bra material att utgå ifrån finns bland annat här http://fc.guc.se/~cl/FOV1-0001FB97/FOV1-0001FB98/Hatets%20spr%C3%A5k.pdf?Plugin=Loft och här https://statensmedierad.se/publikationer/nohate/ordetarfrittmenbehoverdusagaalltdutanker.2432.html Jag tror att det är ett ämne som engagerar många elever.

/Elin