Dantes inferno

Hej!

Medeltiden är inte en tidsepok som ligger mig särskilt varmt och hjärtat, och som ni vet kan det i sådana lägen vara svårt att entusiasmera eleverna. En sak jag dock gillar att ta upp från denna epok är Dantes inferno. Brott och straff är ett ämne som engagerar de flesta elever och det brukar generera intressanta diskussioner. De flesta elever har också hört talas om de sju dödssynderna, även om det nu är ett antal år sedan filmen Seven hade premiär.

Jag brukar lägga upp det så att jag berättar lite om Dante och Den gudomliga komedin, för att sedan komma in på själva helvetesskildringen. Efter att ha presenterat Dantes syn på syndernas straff låter jag eleverna diskutera det hela i grupper. De brukar vara snabba att konstatera att synen på religion var en helt annan då än nu. Sedan får de i uppgift att gruppvis skapa sina egna helvetestrattar. Detta låter sig inte göras utan en hel del diskuterande och kompromissande innan grupperna. De måste fundera över var de egentligen står i olika moralfrågor och måste kanske ompröva tidigare slentrianmässiga tankar. Jag tycker att denna uppgift svarar väl till detta utdrag ur svenskämnets syfte:

Eleverna ska ges möjlighet att i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda skönlitteratur och andra typer av texter samt film och andra medier som källa till självinsikt och förståelse av andra människors erfarenheter, livsvillkor, tankar och föreställningsvärldar. Den ska utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv.

När arbetet är utfört låter jag eleverna presentera sina helveten för varandra. Detta kan vara en mindre uppgift som endast tar 1-2 lektioner, men kan också utvecklas till att vara ett mer omfattande projekt där man fördjupar sig i den moraliska diskussionen och även tar in andra källor.

/Elin

2 kommentarer

  1. Calle Hedrén, 21 oktober 2015

    När jag arbetade som svensklärare tyckte jag också det var svårt att bli entusiastisk över medeltidens litteratur, men Dantes inferno har oanade möjligheter. Synd, brott och straff går de flesta elever igång på. Jag lät mina elever hålla hyllningstal till dödssynderna eftersom de inte alls tyckte det var så dåliga egenskaper om man bara skruvade lite på dem – vrede över orättvisor, avundsjuka som sporre för prestation, vällust för sex är både bra och nyttigt. Kardinaldygderna var de inte alls lika roade av, men det var nog inte Dante heller om man läser Den gudomliga komedin.

    Helvetestratten är också en ganska rolig övning som kan få känslorna att svalla. Medeltiden lämpar sig väl för retoriska övningar och debatt tycker jag.

    Calle på redaktionen

    • Elin Pellberg, 27 oktober 2015

      Kul! Tack för bra tips!

Lämna ett svar till Elin Pellberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.