Tema: normkritik

Hej!

I höst kommer jag att ha egen undervisning igen, för första gången sedan jag påbörjade min föräldraledighet i samband med starten av VT 2015. Det kommer förhoppningsvis att kännas stimulerande. Jag vet ännu inte hur min tjänstefördelning ser ut, men jag skulle väldigt gärna vilja ha både Biologi 1 och Svenska 1 i samma klass. Det är så praktiskt att kunna samarbeta med sig själv och t.ex. använda ämnesstoff från biologin till redovisningar i svenska. Bortsett från det har jag funderat på ett nytt område jag vill jobba med i Svenska 1: normer och identitet. Jag har kommit i kontakt med många diskussioner kring det under min föräldraledighet och känner att det är väldigt angeläget ämne att ta upp med gymnasieungdomar. Jag tänker mig momentet om språkvariation som en naturlig ingång. Vad vi tycker är ett lämpligt språk handlar ju i allra högsta grad om normer. Jag tänker mig en introduktion till temat bestående av en föreläsning som handlar om normer i största allmänhet och som sedan fokuserar på kön och identitet. Andra normer jag tänkte ta upp är de kring hudfärg, klass, sexuell läggning och funktion. Eventuellt fler, jag får se hur det blir. Vidare tänker jag mig att detta tema ska mynna ut i t.ex. en krönika och en bokanalys. Titlar jag har funderat på är Janne, min vän av Peter Pohl, Dansa på min grav av Aidan Chambers, Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri och Mig äger ingen av Åsa Lindeborg.

Som jag har skrivit i min presentation är detta en av de saker jag gillar mest med mitt yrke: att försöka komma på nya uppgifter som kan intressera eleverna. Jag väntar med spänning på tjänstefördelningen.

/Elin

4 kommentarer

  1. Sigrid, 22 april 2016

    Jag har arbetat med Jessica Schiefauers roman Pojkarna i min etta i år. Den behandlar könsnormer och engagerade verkligen mina elever. Den magiska realismen gjorde den lättläst och oväntad tyckte de och temat identitet var väldigt tydligt ur olika perspektiv. Så jag rekommenderar den varmt.

    • Elin Pellberg, 14 maj 2016

      Tack för tips!

  2. Anna-Karin, 16 augusti 2016

    Hej! Hur går det med planeringen kring normtemat? Det låter jätteintressant. Jag hittade information och övningar kring normer på sidan http://www.lasupp.nu/ – har du sett den kanske redan?

    Jag undrar om du hunnit göra någon planering som du kan tänka dig att dela med dig av. Det låter ju smart att kombinera detta med språklig variation, men hur tänker du t ex koppla ihop detta?

    MVH Anna-Karin (svensklärare från Slottegymnasiet i Ljusdal)

    • Elin Pellberg, 18 augusti 2016

      Hej! Kul att du har hittat hit och är intresserad! Tack för tipset om hemsida, där finns säkert övningar som kan användas även i övrigt likabehandlingsarbete. Jag har inte kommit igång med mina övergripande läsårsplaneringar än p.g.a. avsaknad av arbetsplats och dator när jag först kom tillbaka till jobbet, men nu är jag på g och ska sätta igång. Jag tror att jag kommer att genomföra detta kring jul. Vad gäller kopplingen till språkvariation tänker jag att det handlar mycket om normer i sig (t.ex. standardspråk vs. dialekter) och att så kallat manligt och kvinnligt språk kan vara en ingång.

      /Elin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.