Önskeschema?

Hej!

Idag funderar jag lite på vad som är det bästa schemat när man undervisar i svenska. Jag har det här läsåret en klass som jag har en dubbellektion med på torsdagseftermiddagar, istället för två lektioner på två separata dagar. Om detta är bra eller inte kan man ha olika åsikter om. Fördelen med att ha två separata lektioner är att man kan ge en enklare uppgift från en lektion till en annan. Det blir också mindre sårbart, är det till exempel en studiedag en torsdag och man har en klass både tisdagar och torsdagar går bara en av veckans lektioner bort. Har vi en studiedag på en torsdag nu dröjer det minst två veckor innan jag har lektion med mina elever igen. Men det finns fördelar med att ha dubbelpass. Man hinner se en hel film i ett svep. Det är ju otroligt trist att behöva stänga av en spelfilm mitt i bara för att lektionen tar slut. Man hinner åka iväg på enklare studiebesök om man som jag är placerad sist på dagen. Och eleverna hinner skriva färdigt eller bearbeta en text i ett svep. Det sistnämnda tycker jag är den största vinsten. För den text som tas med och kan bearbetas utanför lektionssalen kan aldrig garanteras vara elevens eget verk till hundra procent. Och får man inte skriva hemma så missar man det man missar om man är borta från lektionen. Det blir mer skarpt läge. Så även om det är lite utmattande varje gång att ha en dubbellektion så finns det också stora vinster med det.

/Elin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.