Ordlek

Hej!

Jag glömde visst göra ett inlägg förra veckan. Decemberhjärna… Håll till godo med ett kortare tips den här gången. Som del i ett moment: låt eleverna brainstorma kring relevant begrepp på tavlan. Låt dem sedan sitta i grupper och sortera och kategorisera alla ord som kom upp. Vilka är positivt laddade? Vilka är negativt laddade? Jag gjorde detta i biologi i veckan med ord som rörde kön och sex, men det går förstås bra även med andra ämnen. Det kan uppstå väldigt intressanta diskussioner. Jag lät mina elever göra sina sammanställningar på stora ark och sedan fick de gå runt och titta på varandras och diskutera och förklara för varandra hur de hade tänkt.

/Elin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.