Sitting drama

Hej!

Det roliga med att gå handledarutbildningen för Läslyftet är att man som svensklärare får sig lite ämnesfortbildning till livs också. Det händer ju tyvärr inte alltför ofta. Nästa vecka ska jag testa en metod som jag nog har hört talas om någon gång tidigare, men aldrig använt: sitting drama. Det går ut på att man låter några elever gå in i rollen som olika karaktärer i en text man har läst, och så får de andra eleverna ställa frågor till dem. Det handlar alltså inte om något förhör; det är inte meningen att de ska ställa kontrollfrågor som besvaras i boken. Det är istället ett sätt att skapa djupare förståelse för karaktärerna och deras handlingar. De elever som ska gå in i en roll måste relatera den karaktären till sig själv och sina erfarenheter och försöka sätta sig in i hur den här karaktären kan ha tänkt och känt. I mitt fall har eleverna redan diskuterat olika aspekter av romanen (Trägudars land) med varandra, vilket ger dem mer kött på benen inför en sådan här uppgift.

/Elin

5 kommentarer

  1. Slobodanka Bjelskstam, 7 januari 2018

    Hur blev utfallet? Själv har jag suttit med ångest hela lovet. Jag har läst mycket om skräck med mina elever, när det gäller upplysningen, men min planering blev helt galet fel och jag har ingen relevant uppgift som ”slutuppgift” till denna epok. Jag ska sitta idag och försöka hitta på något. Till nästa år, får jag nog göra en ”baklänges planering”

    Men hur blev det i ditt fall?

    • Elin, 8 januari 2018

      Hej Slobodanka!

      Jag gjorde det lite spontant och hade inte förvarnat/förberett eleverna någonting innan. Jag slumpade fram tre elever som fick ikläda sig rollen som tre av karaktärerna i boken. Det gick lite trögt i början, men sedan lossnade det och det kom många bra frågor och en hel del bra svar. Responsen från eleverna var att det var intressant att höra hur andra tänkte kring saker och ting, för en del av svaren bekräftade deras egna tankar och en del var väldigt annorlunda mot hur de själva tänkte. Dock sade flera av eleverna att det hade varit bra att få förbereda frågor i förväg. Själv tänker jag att det nog kan ha sina för- och nackdelar att göra det. I sådana fall hade jag nog låtit dem ta fram frågor i förväg utan att veta vad de skulle användas till, eller så hade de kunnat fått en tid precis innan, när jag presenterat uppgiften, för att komma på egna frågor eller diskutera fram gemensamma. Några elever trodde också att det skulle vara lättare att genomföra övningen om man läst en bok där man fått veta lite mer om hur karaktärerna tänker, men där tänker jag tvärtom: jag tror att övningen blir mycket mer givande just när karaktärernas tankar känns lite svåråtkomliga.
      /Elin

  2. Cristofer Andersson, 11 februari 2018

    Hej,

    Har länge läst på denna blogg och detta är min första kommentar. Först och främst vill jag tacka för allt som publiceras – det är mycket inspirerande och hjälpande.

    Jag skall snart påbörja analys av dramer (har arbetat med litteratur innan och då fick eleverna läsa Rosieprojektet, vilket var uppskattat. Examinationen var att skriva en analys utifrån begreppen tema, motiv, fabel, berättarperspektiv et cetera.

    Hade tänkt att göra en annorlunda examination denna gång, då vi kommer arbeta med dramer, men står här handfallen. Jag har tänkt att testa ”sitting drama” som en del av denna kurs/undervisning, men har du några förslag på hur att examinera?

    Mvh
    Cristofer

    • Elin Pellberg, 12 februari 2018

      Hej Cristofer!

      Tack för de vänliga orden! Som du kanske själv är inne på, om jag tolkar din kommentar rätt, så är inte sitting drama direkt en examinationsform. Det är en metod för att komma närmare karaktärerna i ett verk och skapa en större förståelse för dem (även om jag under mitt försök med metoden kunde se en tydlig skillnad mellan de tre elever som fick stå för dramatiseringen när det gällde hur väl de hade förstått de olika karaktärerna). Man kan väl förstås använda alla olika metoder för att examinera, men personligen tror jag att det blir väldigt hämmande om eleverna vet att de ska examineras när de gör sitting drama.

      En modell för att få igång analytiska diskussioner kring ett verk kan istället vara följande (jag minns faktiskt inte om jag skrivit om den förut): låt eleverna sitta i mindre grupper. Var och en får skriva ner tre saker de vill diskutera med boken (de kan få i uppgift att tänka ut detta i förväg, om man så vill). De kan formulera en fråga eller bara skriva ett tema som de tycker är intressant. Sedan vänder de alla lappar upp och ner och blandar. Efter det drar den första personen en lapp och läser vad som står där. Personen i fråga berättar sina tankar kring det som står medan de andra lyssnar. Sedan berättar nästa person sina tankar om samma sak (och får förstås gärna haka i och kommentera det tidigare talare sagt), sedan nästa person etc. När man har gått laget runt kan man öppna upp för en mer öppen diskussion, om det finns mer att tillägga. Sedan går turen vidare och nästa person tar en ny lapp, och så fortsätter man så, antingen tills alla lappar är slut eller tills det har gått en viss tid. Att tvingas reflektera över vad någon annan har skrivit öppnar upp för intressantare diskussioner än om alla bara har förberett vad de själva vill ta upp och skriver utifrån det.

      Hoppas detta förslag kan vara till någon hjälp.

      /Elin

      • Cristofer Andersson, 12 februari 2018

        Hej och tack så jättemycket för ditt trevliga och adekvata svar!

        Mvh
        Cristofer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.