Sitting drama

Hej!

Det roliga med att gå handledarutbildningen för Läslyftet är att man som svensklärare får sig lite ämnesfortbildning till livs också. Det händer ju tyvärr inte alltför ofta. Nästa vecka ska jag testa en metod som jag nog har hört talas om någon gång tidigare, men aldrig använt: sitting drama. Det går ut på att man låter några elever gå in i rollen som olika karaktärer i en text man har läst, och så får de andra eleverna ställa frågor till dem. Det handlar alltså inte om något förhör; det är inte meningen att de ska ställa kontrollfrågor som besvaras i boken. Det är istället ett sätt att skapa djupare förståelse för karaktärerna och deras handlingar. De elever som ska gå in i en roll måste relatera den karaktären till sig själv och sina erfarenheter och försöka sätta sig in i hur den här karaktären kan ha tänkt och känt. I mitt fall har eleverna redan diskuterat olika aspekter av romanen (Trägudars land) med varandra, vilket ger dem mer kött på benen inför en sådan här uppgift.

/Elin

2 kommentarer

  1. Slobodanka Bjelskstam, 7 januari 2018

    Hur blev utfallet? Själv har jag suttit med ångest hela lovet. Jag har läst mycket om skräck med mina elever, när det gäller upplysningen, men min planering blev helt galet fel och jag har ingen relevant uppgift som ”slutuppgift” till denna epok. Jag ska sitta idag och försöka hitta på något. Till nästa år, får jag nog göra en ”baklänges planering”

    Men hur blev det i ditt fall?

    • Elin, 8 januari 2018

      Hej Slobodanka!

      Jag gjorde det lite spontant och hade inte förvarnat/förberett eleverna någonting innan. Jag slumpade fram tre elever som fick ikläda sig rollen som tre av karaktärerna i boken. Det gick lite trögt i början, men sedan lossnade det och det kom många bra frågor och en hel del bra svar. Responsen från eleverna var att det var intressant att höra hur andra tänkte kring saker och ting, för en del av svaren bekräftade deras egna tankar och en del var väldigt annorlunda mot hur de själva tänkte. Dock sade flera av eleverna att det hade varit bra att få förbereda frågor i förväg. Själv tänker jag att det nog kan ha sina för- och nackdelar att göra det. I sådana fall hade jag nog låtit dem ta fram frågor i förväg utan att veta vad de skulle användas till, eller så hade de kunnat fått en tid precis innan, när jag presenterat uppgiften, för att komma på egna frågor eller diskutera fram gemensamma. Några elever trodde också att det skulle vara lättare att genomföra övningen om man läst en bok där man fått veta lite mer om hur karaktärerna tänker, men där tänker jag tvärtom: jag tror att övningen blir mycket mer givande just när karaktärernas tankar känns lite svåråtkomliga.
      /Elin

Lämna ett svar till Slobodanka Bjelskstam Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.