Lära eleverna att skriva utförligt och nyanserat

Hej!

Som tidigare meddelat är jag handledare i Läslyftet. Min grupp jobbar med modulen ”Analysera och kritiskt granska”. Den senaste texten vi läste handlar om hur man ska utveckla elevernas förmåga att skriva utförligt och nyanserat, och vi tyckte alla att den innehöll många bra och konkreta tips. Ett av tipsen var att ge eleverna ett batteri med frågor att svara på, och svaren ska sedan tillsammans utgöra underlaget till en resonerande/förklarande text. På det sättet blir det lättare även för svaga elever att bland annat få med flera exempel och olika perspektiv.

Det där med att jobba i flera steg för att bygga upp en längre text är definitivt något som jag själv kan bli bättre att tänka på, och det här var en tydlig modell. Jag har alldeles för länge haft vanan att jobba med ett arbetsområde – genomgångar, olika källor och liknande – och sedan sätta en större uppgift i handen på eleverna och tänka att de själva ska kunna dra slutsatsen om hur de bäst ska lägga upp sitt arbete. Jag har tänkt att det är i den processen de visar sina kvaliteter. Det som riskerar att hända är ju dock att de som har ”duktiga” föräldrar får hjälp hemifrån och kan göra bättre ifrån sig. Om alla får samma stöd för att bygga upp sin text i skolan så minskar de skillnaderna. Alla eleverna kan lära sig att skriva utförligt och nyanserat, men de måste få adekvat hjälp att träna upp de förmågorna.

Att arbeta processinriktat kan man förstås göra på flera sätt, men det är viktigt att ha det tankesättet som grund. Och att också verkligen styra eleverna att använda sina delar till en helhet.

Hela läslyftstexten finns här: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Gymnasieskola/024_anlaysera-o-kritiskt-granska/del_06/

/Elin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.