Avdramatisera muntliga framföranden

Hej!

Nu har mina ettor haft sina första muntliga framföranden, och de verkar till största del nöjda med upplägget. De verkar ha uppskattat det som var min tanke; att avdramatisera att prata inför klassen. Dels fick de göra själva framförandet två och två, och så var det väldigt kort (2-4 min). De fick också genomföra det inför halvklass, eftersom de flesta föredrar en mindre publik. Dels jobbade jag också med många övningar innan, för att de skulle öva sig på att prata inför varandra, i flera olika konstellationer, eftersom de inte känner varandra sedan tidigare. Först var det övningar som bara gick ut på att man skulle kunna sitta i en mindre grupp och prata inför varandra, t.ex. genom att läsa en text med olika röster eller att dra nonsensord och förklara dem. Sedan övergick jag till ett par övningar där de skulle stå inför halva klassen (samma halva som de sedan skulle göra sina riktiga presentationer inför) och prata. Först skulle de turas om att gå fram och prestera varandra, med inlevelse i röst- och kroppsspråk, och sedan skulle de dra vardagliga ord och prata om dem i en minut. Allt för att få dem så avslappnade som möjligt med att prata inför varandra, och det verkade fungera bra.

/Elin

2 kommentarer

  1. Hanna, 1 oktober 2018

    Hej! Jag läser till ämneslärare i svenska och svenska som andraspråk. Har en fråga angående flerspråkighet, hur ser du på det i din undervisning? Låter du dina elever använda sin flerspråkiga resurs?

    Ha en bra dag! :)

    • Elin, 1 oktober 2018

      Hej Hanna!

      Kan du förtydliga hur du menar?

      /Elin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.