Låtanalys

Hej!

Idag testade jag ett nytt grepp med ”månadens dikt”, som jag har skrivit om tidigare. Istället för att ta en dikt av en klassisk svensk poet (jag började med ”Inte ens” av Nils Ferlin och tog sedan ”I rörelse” av Karin Boye) så tog jag en modern låt, nämligen ”Sjön” av Frida Hyvönen (https://www.youtube.com/watch?v=GJKDiIl2Qw4). Först spelade jag låten och eleverna fick lyssna. (De fick texten efteråt, men när jag kör samma upplägg imorgon, med en annan klass, kommer jag att ge dem texten så att de kan följa med i den redan när de lyssnar på låten.) Sedan fick var och en punkta upp några korta tankar och eventuella frågor, på papper. Efter det fick de forma grupper om fyra, samla ihop sina papper och ge dem till en annan grupp. De skulle sedan läsa de papper de i sin tur fick och låta sin diskussion ta sin utgångspunkt där. Detta för att få in lite fler perspektiv i samtalet än om de bara pratade om vad de själva tyckt och tänkt. Det här var en låt som engagerade, för den är en liten berättelse där det finns vissa frågetecken kring vad som egentligen har hänt innan. Det gav mig anledning att spontant förklara begreppen intrig och fabel. När jag genomför samma uppgift i min andra klass imorgon ska jag kanske testa att ge dem de begreppen redan från början. Eleverna var oense om vad som egentligen hade hänt innan låten tar sin början, och den är absolut öppen för tolkning. Men i slutändan anslöt sig ändå flest elever till det som nog får sägas vara den rimligaste tolkningen : att det handlar om olycklig kärlek. Jag tror att jag ska låta morgondagens elever avsluta med att kort skriva ner sin egen tolkning, motiverad med citat från texten.

/Elin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.