Ordlek

Hej!

Jag glömde visst göra ett inlägg förra veckan. Decemberhjärna… Håll till godo med ett kortare tips den här gången. Som del i ett moment: låt eleverna brainstorma kring relevant begrepp på tavlan. Låt dem sedan sitta i grupper och sortera och kategorisera alla ord som kom upp. Vilka är positivt laddade? Vilka är negativt laddade? Jag gjorde detta i biologi i veckan med ord som rörde kön och sex, men det går förstås bra även med andra ämnen. Det kan uppstå väldigt intressanta diskussioner. Jag lät mina elever göra sina sammanställningar på stora ark och sedan fick de gå runt och titta på varandras och diskutera och förklara för varandra hur de hade tänkt.

/Elin

Utredande text språkvariation

/Hej!

Utvecklingen går framåt, nu har jag äntligen lärt mig att lägga upp dokument direkt här i bloggen! Att man skulle välja ”Lägg till media” var inte helt logiskt… Intresserade slipper numera mejla mig och fråga. Det firar jag genom att lägga upp instruktionerna till en examination som mina elever i Svenska 1 ska skriva nästa vecka.

Examination språkvariation NA16FO

Elin

Liten journalistisk utmaning

Hej!

En veckas uppehåll på grund av höstlov (nej, läslov är ännu inget officiellt namn), nu tillbaka igen. Idag introducerar jag arbetsområdet ”språkvariation” för min kursgrupp i Svenska 1. Jag har börjat med en genomgång av vad en dialekt är, visar nu första avsnittet av ”Svenska dialektmysterier” (första säsongen) och ska sedan ge dem en liten uppgift som går att tillämpa på vilket område som helst:

1. Presentera ”journalistens dilemma”. Det består av tre punkter: a) måste veta lite om mycket (om man inte är specialiserad som t.ex. ekonomijournalist) b) arbetar under tidspress c) måste sälja.

2. Dela in eleverna i par eller grupper om tre. Ge dem ett ämne som de ska komma på ett par frågor om (här kan man också introducera följdfrågor om man vill).

3. Skicka ut dem från klassrummet för att hitta några personer att intervjua. Be dem turas om att göra detta. Ge dem en tid för deadline.

4. Innan deadline måste de komma tillbaka till klassrummet och skriva en säljande löpsedel, som lyfter fram något från deras intervjuer och som de sedan ska presentera för de andra.

/Elin

Att göra en dadaistisk dikt

Hej! Dagens tips har jag snott direkt från den dadaistiske poeten Tristan Tzara. Det är en instruktion i hur man gör en dadaistisk dikt. Modernismens lekfullhet och brytning mot konventionerna tycker jag är rolig att lyfta fram och jobba med. ”För att göra en dadaistisk dikt Ta en tidning. Ta en sax. Välj ut en artikel som är lika lång som Ni har tänkt Er dikten. Klipp ut artikeln. Klipp därefter ut orden i artikeln, ett efter ett, och lägg dem i en påse. Skaka påsen kraftigt. Ta sedan ut bitarna i tur och ordning. Skriv av dem noga. Dikten kommer att likna Er. Och så står Ni där som författare, oändligt originell och med en sensibilitet som är charmerande om än bortom gemene mans förståelse. /Tristan Tzara” /Elin

Antiken och sexstrejk

Hej!

Jag drar till med ett till tips om antiken när jag ändå är inne på ämnet. Det blir ett kort tips den här gången, ett litteraturtips: Lysistrate av Aristofanes. Även de mest uttråkade elevers intresse bör kunna väckas av något så kul som en sexstrejk. Ämnet kan förstås behandlas från ett flertal olika infallsvinklar. Skulle en sådan strejk kunna fungera idag?

/Elin

Antikens människoideal

Hej!

Här kommer en rolig och intressant övning helt ogenerat stulen från Den levande litteraturen av Ulf Jansson (Liber, 2002). Den går ut på att diskutera människans sanna natur. Under antiken fanns två diametralt olika syn på människan och för henne eftersträvansvärda ideal. Förebilderna var två gudar: Apollon och Dionysus. Apollon stod för måttfullhet och dygdighet. Man ska inte förhäva sig och tro att man är mer än en simpel människa som styrs av gudarna och ödet. Man får inte utveckla hybris. Detta var ett ideal för de bildade grekerna. Bland de breda folklagren frodades istället ett dyrkande av vinguden Dionysus. Han var allt Apollon inte var: tygellös, måttlös och extatisk. Jag har haft som uppgift att eleverna får sätta sig in i de två idealen och diskutera vilket som målar upp den sannaste bilden av människan: är hon en Apollon, en Dionysus, båda delarna eller ingetdera? Uppgiften går att genomföra såväl skriftligt som muntligt, beroende på vad som passar bäst för stunden och i gruppen. Man kan ju också dra paralleller till andra religioner och kulter. Dionysus var fruktbarhetens och naturkrafternas gud, vilket går att jämföra med vår nordiska dyrkan av Frej och Freja.

/Elin

Novelltips

Hej!

Gratis är gott, det vet alla lärare. Håller gratismaterialet dessutom hög kvalitet är det ju en härlig bonus. Därför tipsar jag här om ett par noveller som finns i sin helhet på nätet: Ett halvt ark papper av August Strindberg och Pälsen av Hjalmar Söderberg. Apropå Söderberg finns faktiskt Doktor Glas i sin helhet på nätet, tack vare Projekt Runeberg. Att döda ett barn går också att hitta på nätet, och finns även som kortfilm på Youtube. Alla tre är riktiga kvalitetsnoveller är mycket intressanta att arbeta med. Man får dock se upp så att inte eleverna har arbetat med dem tidigare, de är ju populära just på grund av sin tillgänglighet.

/Elin

Utställning om normer

Hej!

Ibland har man flyt. Jag har som tidigare nämnt tänkt ha ett tema om normer med min etta i svenska i senare i höst, och nu visar det sig att Etnografiska museet här i Stockholm ska öppna en utställning, ”Playground”, som handlar om just normer och normkritik. Fantastiskt! Jag ska dit på lärarkväll nästa vecka, hoppas den är så bra som det verkar. Det finns skolprogram kopplade till utställningen, men det är det inte budgeterat för i det här bygget. Tur att museets entré är gratis.

/Elin

Dystopier och postapokalyptisk fiktion

Hej!

I Svenska 3 har jag låtit en klass göra en jämförande analys på temat dystopier och postapokalyptisk fiktion. Det är genrer som tilltalar många elever och här finns många romaner som har filmatiserats. Jag lät eleverna välja en bok och en film och göra en jämförande analys. Jag hade inget krav på att det skulle vara samma berättelse, men det ska jag nog ha nästa gång, då blir jämförelsen intressantare. Jag hittade inte mindre än 14 romaner som har filmatiserats, däribland Hungerspelen, Divergent, Blade runner (Androidens drömmar) och I am Legend (Varulvarnas natt). Mejla mig om du är intresserad av hela listan (elin.pellberg@stockholm.se). Med den här uppgiften får eleverna möjlighet att uppfylla kraven för både analys och vetenskapligt skrivande.

Dystopier

/Elin

Önskeschema?

Hej!

Idag funderar jag lite på vad som är det bästa schemat när man undervisar i svenska. Jag har det här läsåret en klass som jag har en dubbellektion med på torsdagseftermiddagar, istället för två lektioner på två separata dagar. Om detta är bra eller inte kan man ha olika åsikter om. Fördelen med att ha två separata lektioner är att man kan ge en enklare uppgift från en lektion till en annan. Det blir också mindre sårbart, är det till exempel en studiedag en torsdag och man har en klass både tisdagar och torsdagar går bara en av veckans lektioner bort. Har vi en studiedag på en torsdag nu dröjer det minst två veckor innan jag har lektion med mina elever igen. Men det finns fördelar med att ha dubbelpass. Man hinner se en hel film i ett svep. Det är ju otroligt trist att behöva stänga av en spelfilm mitt i bara för att lektionen tar slut. Man hinner åka iväg på enklare studiebesök om man som jag är placerad sist på dagen. Och eleverna hinner skriva färdigt eller bearbeta en text i ett svep. Det sistnämnda tycker jag är den största vinsten. För den text som tas med och kan bearbetas utanför lektionssalen kan aldrig garanteras vara elevens eget verk till hundra procent. Och får man inte skriva hemma så missar man det man missar om man är borta från lektionen. Det blir mer skarpt läge. Så även om det är lite utmattande varje gång att ha en dubbellektion så finns det också stora vinster med det.

/Elin