Musik i undervisningen

Hej!

Ett sätt att levandegöra undervisningen lite mer, och göra den mer tilltalande för åtminstone vissa elever, tycker jag är att ta in musik i den. Och det behöver ju inte vara tidstypisk musik om man håller på med litteraturhistoria, det finns gott om moderna låtar som har koppling till historien. Ett roligt och för eleverna förmodligen något oväntat exempel är det tyska bandet Rammsteins låt ”Dalai Lama”. Jag vet inte hur de inspirerats till titeln, men handlingen är i alla fall en pastisch på ”Älvkungen” av Goethe. Björn Afzelius är kanske en mindre känd artist bland eleverna, men han har skapat två verk som man kan använda sig av: ”Ikaros” och ”Fröken Julie”. Här hörs det desto tydligare på titlarna vilka verk/berättelser han har inspirerats av. ”Ikaros” har jag redan använt mig av som provfråga. Jag har helt enkelt kopierat upp texten och bett eleverna svara på varför de tror att han valt den titeln. Jag tänkte ha med ”Fröken Julie” som en analysfråga i år på en examination som berör pjäsen. Jag tänker helt sonika fråga vilka likheter och skillnader det finns mellan karaktärerna och deras öden i låten respektive pjäsen. Det här är enkla frågor att ställa, men de kräver sin analys av eleven. Här kommer de inte undan med att ha läst på analyser som tidigare gjorts i mängder (kan Fröken Julie vara ett av Sveriges mest sönderanalyserade verk?), utan de tvingas tänka själva.

/Elin

Angående e-böcker och bibliotekslån

Hej! Jag tog bort det tidigare inlägget där jag skrev om att låna e-böcker på biblioteket på grund av den känsliga kostnadsfrågan. Min blogg är skriven i syfte att tipsa svensklärare om olika lösningar, men givetvis borde jag ha nämnt att lån av e-böcker innebär en kostnad för biblioteken. Men vi får hoppas att detta kommer att se annorlunda ut inom snar framtid, för fler och fler elever lär på eget initiativ låna böcker digitalt när de får tillgång till bärbar dator eller surfplatta via skolan. Och jag vidhåller att bibliotek (såväl skolbibliotek som kommunala) ÄR en guldgruva, medan bokförråd lätt blir statiska, slitna och daterade. Och svåra att hantera rent logistiskt  när man som på vår skola har tio parallellklasser. Så länge får vi hålla till godo med gratis (jag lovar, helt gratis) digitaliserade versioner av nordiska klassiker på http://runeberg.org/. Fröken Julie nästa för mina elever i alla fall, som strax ska börja med romantiken. Och i Svenska 3 blir det nog en jämförande analys av Doktor Glas igen, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg. /Elin

Tema normer

Hej igen!

Första inlägget för 2017 har visst dröjt lite. Jag har gått upp i tjänst och haft lite annat i huvudet. Bättring framöver. Jag har nu inlett ett projekt med tema normer i Svenska 1. Eleverna får läsa varsin bok (notera att jag nu lärt mig lägga upp dokument här) kopplad till temat och de ska sedan få diskutera sina böcker i seminarieform. Alla elever läser olika titlar. De ska också få skriva en debattartikel på temat. Jag inledde momentet genom att prata allmänt om vad normer är och fortsatte sedan med att ta mig själv som exempel och räkna upp vilka normer jag uppfyller (och inte uppfyller). Sedan fick de se bilder på sex olika personer och gissa saker om dem. Imorgon ska vi åka till Etnografiska museet på studiebesök och sedan får jag se hur vi går vidare efter det.

/Elin

E-böcker normer

Ordlek

Hej!

Jag glömde visst göra ett inlägg förra veckan. Decemberhjärna… Håll till godo med ett kortare tips den här gången. Som del i ett moment: låt eleverna brainstorma kring relevant begrepp på tavlan. Låt dem sedan sitta i grupper och sortera och kategorisera alla ord som kom upp. Vilka är positivt laddade? Vilka är negativt laddade? Jag gjorde detta i biologi i veckan med ord som rörde kön och sex, men det går förstås bra även med andra ämnen. Det kan uppstå väldigt intressanta diskussioner. Jag lät mina elever göra sina sammanställningar på stora ark och sedan fick de gå runt och titta på varandras och diskutera och förklara för varandra hur de hade tänkt.

/Elin

Utredande text språkvariation

/Hej!

Utvecklingen går framåt, nu har jag äntligen lärt mig att lägga upp dokument direkt här i bloggen! Att man skulle välja ”Lägg till media” var inte helt logiskt… Intresserade slipper numera mejla mig och fråga. Det firar jag genom att lägga upp instruktionerna till en examination som mina elever i Svenska 1 ska skriva nästa vecka.

Examination språkvariation NA16FO

Elin

Liten journalistisk utmaning

Hej!

En veckas uppehåll på grund av höstlov (nej, läslov är ännu inget officiellt namn), nu tillbaka igen. Idag introducerar jag arbetsområdet ”språkvariation” för min kursgrupp i Svenska 1. Jag har börjat med en genomgång av vad en dialekt är, visar nu första avsnittet av ”Svenska dialektmysterier” (första säsongen) och ska sedan ge dem en liten uppgift som går att tillämpa på vilket område som helst:

1. Presentera ”journalistens dilemma”. Det består av tre punkter: a) måste veta lite om mycket (om man inte är specialiserad som t.ex. ekonomijournalist) b) arbetar under tidspress c) måste sälja.

2. Dela in eleverna i par eller grupper om tre. Ge dem ett ämne som de ska komma på ett par frågor om (här kan man också introducera följdfrågor om man vill).

3. Skicka ut dem från klassrummet för att hitta några personer att intervjua. Be dem turas om att göra detta. Ge dem en tid för deadline.

4. Innan deadline måste de komma tillbaka till klassrummet och skriva en säljande löpsedel, som lyfter fram något från deras intervjuer och som de sedan ska presentera för de andra.

/Elin

Att göra en dadaistisk dikt

Hej! Dagens tips har jag snott direkt från den dadaistiske poeten Tristan Tzara. Det är en instruktion i hur man gör en dadaistisk dikt. Modernismens lekfullhet och brytning mot konventionerna tycker jag är rolig att lyfta fram och jobba med. ”För att göra en dadaistisk dikt Ta en tidning. Ta en sax. Välj ut en artikel som är lika lång som Ni har tänkt Er dikten. Klipp ut artikeln. Klipp därefter ut orden i artikeln, ett efter ett, och lägg dem i en påse. Skaka påsen kraftigt. Ta sedan ut bitarna i tur och ordning. Skriv av dem noga. Dikten kommer att likna Er. Och så står Ni där som författare, oändligt originell och med en sensibilitet som är charmerande om än bortom gemene mans förståelse. /Tristan Tzara” /Elin

Antiken och sexstrejk

Hej!

Jag drar till med ett till tips om antiken när jag ändå är inne på ämnet. Det blir ett kort tips den här gången, ett litteraturtips: Lysistrate av Aristofanes. Även de mest uttråkade elevers intresse bör kunna väckas av något så kul som en sexstrejk. Ämnet kan förstås behandlas från ett flertal olika infallsvinklar. Skulle en sådan strejk kunna fungera idag?

/Elin

Antikens människoideal

Hej!

Här kommer en rolig och intressant övning helt ogenerat stulen från Den levande litteraturen av Ulf Jansson (Liber, 2002). Den går ut på att diskutera människans sanna natur. Under antiken fanns två diametralt olika syn på människan och för henne eftersträvansvärda ideal. Förebilderna var två gudar: Apollon och Dionysus. Apollon stod för måttfullhet och dygdighet. Man ska inte förhäva sig och tro att man är mer än en simpel människa som styrs av gudarna och ödet. Man får inte utveckla hybris. Detta var ett ideal för de bildade grekerna. Bland de breda folklagren frodades istället ett dyrkande av vinguden Dionysus. Han var allt Apollon inte var: tygellös, måttlös och extatisk. Jag har haft som uppgift att eleverna får sätta sig in i de två idealen och diskutera vilket som målar upp den sannaste bilden av människan: är hon en Apollon, en Dionysus, båda delarna eller ingetdera? Uppgiften går att genomföra såväl skriftligt som muntligt, beroende på vad som passar bäst för stunden och i gruppen. Man kan ju också dra paralleller till andra religioner och kulter. Dionysus var fruktbarhetens och naturkrafternas gud, vilket går att jämföra med vår nordiska dyrkan av Frej och Freja.

/Elin

Novelltips

Hej!

Gratis är gott, det vet alla lärare. Håller gratismaterialet dessutom hög kvalitet är det ju en härlig bonus. Därför tipsar jag här om ett par noveller som finns i sin helhet på nätet: Ett halvt ark papper av August Strindberg och Pälsen av Hjalmar Söderberg. Apropå Söderberg finns faktiskt Doktor Glas i sin helhet på nätet, tack vare Projekt Runeberg. Att döda ett barn går också att hitta på nätet, och finns även som kortfilm på Youtube. Alla tre är riktiga kvalitetsnoveller är mycket intressanta att arbeta med. Man får dock se upp så att inte eleverna har arbetat med dem tidigare, de är ju populära just på grund av sin tillgänglighet.

/Elin