Ett läsande klassrum på högstadiet och gymnasiet

Martin Widmarks arbetar med  projeket Ett läsande klassrum för årskurs 1-6.   En webbplats med texter av intressanta barn- och ungdomsförfattare. Studieplaneringar i lässtrategier är kopplade till varje text. Allt är fritt att ladda ned och kopiera. Webbplatsen publiceras i april 2014.

Finns det liknande resurser för lärare och bibliotekarier på högstadiet och gymnasiet? Kanske inte samlat på ett ställe, här är mitt förslag för er som vill arbeta med språk och läsning i  olika medier och med texter som ibland utmanar både läsförmåga och värderingar. Hjälp gärna till med att  fylla på:

Webbplatser om författare och litteratur
Alex
, på webbplatsen är boktitlar, författare, länder och regioner, genrer och litterära priser sökbara. Du behöver inte logga in, gå via Fronter eller Skolwebben.

Myrios, aktuella nyskrivna noveller för skolan, går att ladda ned som PDF, inlästa antingen av författaren. I anslutning till varje novell finns lärarhandledningar. Centralt inköpt av gy.avdelningen , finns på Fronter

Alla tiders klassikerwikin, en samlad kunskapsbank för Kulturrådets utgivning av de senaste 50 titlarna i  Alla tiders klassiker. Titlar som valts för att representera fler språkområden och världsdelar än de 100 som sedan tidigare ingår i serien. I wikin finns författarporträtt, fördjupningsmaterial med koppling till andra medier och lärarguider. Lärarguiderna är skrivna av författare, psykologer, litteraturpedagoger och lärare. Böckerna är  subventionerade för skolan och säljs av Natur och Kultur   .  

Ett halvt ark papper, Strindbergs novell inläst på närmare 40 språk med  filmer, bilder, fördjupningsmaterial och lärarguider av Katarina Lycken.

Almapriset, Litteraturpriset publicerar nu en läsnyckel för alla som vill fördjupa sig i boken. 

Cirkbloggen, information, tips och samtal om böckerna på Mediotekets Cirkulationsbibliotek. Böcker Stockholms skolor får låna i gruppuppsättningar.

UR:samlingssida om litteratur

Lässtrategier
En grundläggande genomgång med konkreta uppslag på hur du arbetar med lässtrategier på högstadiet eller gymnasiet . Josefine Nilsson, från Språkdagarna i Örebro. Cilla Dalén har också skrivit om detta i flera blogginlägg på Vad gör de i skolbiblioteket? 


 Webbplatser om lässamtal
Ankomsten,  
lärare på gy. och grundskolan läser Shaun Tans bok Ankomsten. Målen med lärarnas blogginlägg är att ge ” röst åt eleverna”  . Där finns också elevtexter och lektionsupplägg. En av de ansvariga, Katarina Lycken berättar om arbetet med Ankomsten på ReadMeet. Katarina Lycken är också tillsammans med Cilla Dahlen engagerad i läsprojektet ,  Läsmuskler . 

Allt vi säger är sant, en podcast om ungdomslitteratur. Författarna Per Bengtsson och Lisa Bjärbo väljer ut olika teman som de samtalar om, hitintills har de ex.vis haft dystopier, filmade böcker, svaga tjejer. Film från Readmeet där Per och Lisa berättar om podden.

En bok för alla  Liten handledningen med tips och idéer om hur man kan föra ett samtal om böcker i en läsecirkel.

 

Nästa inlägg handlar om litteracitet, film och drama

 

Elisabeth Söder

 

 

 

 

4 kommentarer

  1. Cilla Dalén, 17 september 2013

    Här http://www.orebro.se/download/18.78606a401350ef9311d800010078/Spr%C3%A5kdagarna+Josefin+Nilsson.pdf är en fin genomgång av hur man kan undervisa om lässtrategier på högstadiet (eller gymnasiet). Det är alltså samma bakomliggande forskning som till Martin Widmarks En läsande klass, men formuleringar och sådant är kanske mer anpassade för äldre elever.

  2. Elisabeth, 17 september 2013

    Tack snälla Cilla, det skall jag lägga till på inlägget. Elisabeth

  3. Pingback Ett läsande klassrum på högstad...

  4. Pingback Ett läsande klassrum på högstadiet och gymnasiet | Svindlande höjder – Lärande med Stockholms gymnasiebibliotek | rektor lyceum

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.