Läsningens betydelse i skolan

Jag brukar vara mycket återhållsam med engagemang på min fritid men denna lördag deltog jag i en dag arrangerad av SCIRA (Swedish Council of International Reading Association) med två halvdagsföreläsningar. Bengt Malmros  föreläste om skönlitteraturens betydelse i undervisningen. Bengt är lärarutbildaren som återvänt till grundskolan som svensklärare. Han gav en mycket levande bild av hur lärare kan utveckla läsningen av skönlitteratur i linje med kursplanen i svenskämnet. En mängd konkreta tips och exempel direkt kopplade till ett tjugotal böcker som han själv använder i grundskolans senare år (åk 7, 8 och 9). Bengt exemplifierade också på ett mycket konkret sätt hur man kan ställa frågor till olika texter som visar på vilken läsutvecklingsnivå eleverna befinner sig. Detta relaterade han sedan till LUS-schemat. Har du möjlighet att någon gång lyssna på Bengt så ta chansen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.