Långsam läsning!?

Hur bedömer jag elever som läser långsamt men med flyt och god förståelse? – en fråga som kom upp alldeles nyligen på en av mina LUS-kurser.

Långsam och osäker läsning är enligt Stanovich (1986) en följd av att avkodningsskickligheten är otillräckligt utvecklad, och därför inkräktar på de mentala resurser som krävs för förståelseinriktade processer i läsningen. Kan det vara så att avkodningsskickligheten är otillräckligt utvecklad för den elev som läser med flyt och god förståelse? Det finns elever som är långsamma i allt de företar sig inklusive i läsning – hur ska vi bedöma deras läsning? Vilka erfarenheter har du? Hur bedömer du en sådan läsning?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.