Hjärnkoll

Hjärnforskningen börjar nu intressera sig för skolan. Igår hade jag förmånen att få lyssna på ett seminarium med två hjärnforskare från Harvard om kopplingen mellan hjärnforskning och barns lärande, dvs. mellan neurovetenskap och pedagogik. Det jag fick med mig får återges med citatet: ”We reshape the brain when we learn. We grow new neuro networks”. Det implikerar förstås också att vi lär på olika sätt i och med att våra hjärnor kommer att utveckla nya stigar (neuro networks) under lärandeprocessen och dessa ser förstås olika ut för olika människor. De lyfte att färdigheterna vi lär i sig kan se lika ut men att vi har erövrat dem genom olika processer som kan ha pågått i olika delar av hjärnan.

De tog också upp att skolan lär barn att läsa men alltför ofta misslyckas med att lära barnen hur de ska ”läsa för att lära”.

Hjärnforskarna var professor Kurt Fischer och Christina Hinton, Harvard Graduate School of Education.

Av en tillfällighet hittade jag en intressant intervju med den svenska hjärnforskaren Torkel Klingberg. Han talar också om hjärnforskning och pedagogik. Intervjun hittar du på: http://urplay.se/163516

Klingberg talar om hur fysisk träning förbättrar hjärnfunktioner som t.ex. minne och därmed också bättre skolprestationer.  Orsaken skulle vara den bättre syreupptagningsförmågan.

1 kommentar

  1. Tove Hanell, 12 maj 2011

    Ni hittar två klipp från gårdagens föreläsning här:

    http://www.youtube.com/user/URsamtiden#p/a/u/0/3GIvbRZsRgE

    http://www.youtube.com/user/URsamtiden#p/a/u/1/CSgcc7uhgfo

    Och snart (ännu inte tablålagt) kommer föredraget att sändas i Kunskapskanalen och på urplay.se.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.