Hur läser du människa?

Igår avslutade jag några sena kvällar med ”Tre sekunder”, en deckare av Roslund och Hellström. Jag har sträckläst och konsekvent hoppat över eventuella person- och miljöskildringar. Handlingen har stått i centrum från början. Jag måste bara se vad som händer på nästa sida…. Tja, en typisk 18a läsare, eller hur?

Parallellt läste jag Aidan Chambers ”Böcker inom och omkring oss”. Här ägnade jag en hel del tid åt att fundera, reflektera över vad jag kände igen och vad jag själv brukar göra när jag undervisar, ibland lade jag ifrån mig boken för att titta i min bokhylla efter andra böcker bara för att jämföra eller ta upp och spinna vidare på någon tråd. Jag har strukit under på många ställen i boken och några avsnitt kommer jag att ta upp i höstens kurser. En lässtil som jag vill kalla litterat.

Om någon tvingat mig att läsa en avhandling i något ämne som jag inte är insatt i och som har mycket ämnesspecifika termer och begrepp så kanske jag till och med hade läst med en läsfärdighet som motsvarar stapplande läsning utan förståelse!

Varför skriver jag om detta? Jo, för det lyfta att även vi vuxna läser på olika nivåer, beroende på text och sammanhang; ibland parallellt.

Hur läser du?

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.