Dilemma

Jag har fått frågan om inte kraven för flytande läsning med god förståelse skulle vara lägre för nationella ämnesprovet åk 3 än vad LUS-punkt 15 anger. Det finns en skillnad. Bedömningen av elevens läsning i NP sker i en provsituation med en text som eleven inte har valt själv och där förförståelsen utgörs av det gemensamma förarbete som läraren har gjort tillsammans med klassen. Vid bedömning av läsfärdighet med LUS så görs bedömningen med texter som eleven själv har valt och i en så gynnsam situation som möjligt. I båda fallen gäller bedömningen av ”läser flytande med god förståelse”. Två olika förutsättningar och två olika kontexter för eleven. Hur påverkar det bedömningen?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.