Vad krävs för att bli en god läsare?

Enligt konferensföreläsarna och rapporten ”Northern Lights on PISA” är svaret:

  • läsengagemang
  • automatiserad ordavkodning
  • ordkunskap

Tre komponenter som bör ingå i undervisning i alla ämnen.

Läsengagemanget presenterades på Northern Lights konferensen som en faktor som spelar större roll för utvecklingen av läskompetens än elevens socioekonomiska bakgrund. Av de svaga läsarna (i de nordiska länderna) är 60 % pojkar. Att skapa läsengagement bland lässvaga men också bland pojkar är en tuff utmaning, kanske särskilt i en skola där det inte finns så många manliga läsande förebilder.

1 kommentar

  1. Cilla, 31 januari 2012

    Spännande – skrivaren går för fullt och helgens läsning är fixad :)
    http://www.oecd.org/dataoecd/31/16/33684855.pdf

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.