Undrar du hur det kan se ut när vi filmar?

Här är en glimt från vår senaste filmning.

 

Alla som medverkar har sin funktion och det syns tydligt hur fokuserade alla är på sina respektive uppgifter. Själv rör jag mig i bakgrunden och gör inpass för att styra så att vi håller fokus på det som är det huvudsakliga budskapet.

Det är fantastiskt hur duktiga våra elever är på att anpassa sig till en sådan här speciell situation. Samtidigt måste det understrykas att denna lässituation inte är den mest gynsamma för den enskilda eleven vilket gör det ytterst svårt att exemplifiera elevers läsfärdigheter vid en videoinspelning.

För att kunna göra en rättvis bedömning krävs det att lässituationen är den mest gynsamma för eleven och att denne läser en text som ligger inom dennes intresse- och erfarenhetssfär. Det är också viktigt att läraren som gör bedömningen känner eleven och har följt elevens läsutveckling på nära håll. Bedömning av elevers läskompetens får inte göras vid ett enstaka tillfälle.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.