Några boktips har kommit

men jag  är särskilt intresserad av HUR och NÄR du använder de böcker du tipsar om.  Kanske kan man tänka så här – ”för att uppnå mål X i kursplanen så arbetar vi med den här boken (böckerna) på det här sättet/i de här sammanhangen/med de här strategierna osv.”.

Dessa punkter kanske kan vara till hjälp:

  • i vilken årskurs brukar du använda boken
  • HUR använder du boken? (för högläsning, gruppläsning, enskild läsning, temaläsning osv.)
  • VAD är det som är bra och/eller värt att lyfta?
    – parallellhandling
    – ett ex. där stil och struktur underlättar läsförståelsen
    – aspekter som rör genus, sociala/politiska/historiska/kulturella frågor
    – texter som rör sig i olika tidevarv och delar av världen och där du drar paralleller med här och nu.
    – texter som du använder för att tydliggöra hur innehåll, uppbyggnad och språkliga drag ger ledtrådar till texten (genre, karaktär o.likn.)
    – osv.
  • brukar du använda den för att arbeta med vissa läsförståelsestrategier
    – textkopplingar
    – grafisk bearbetning som VÖL och VEN-diagram, tankekartor
    – osv.
  • inte att förglömma bokens titel och författare 

Det räcker förstås att ta täcka in någon av mina förslag på punkter.

Jag hoppas och väntar på dina förslag!

1 kommentar

  1. Emma R, 9 mars 2012

    Så intressant! Jag ser fram emot listan sen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.