Några boktips har kommit
men jag är särskilt intresserad av HUR och NÄR du använder de böcker du tipsar om. Kanske kan man tänka så här – ”för att uppnå mål X i kursplanen så arbetar vi med den här boken (böckerna) på det här sättet/i de här sammanhangen/med de här strategierna osv.”.
Dessa punkter kanske kan vara till hjälp:
- i vilken årskurs brukar du använda boken
- HUR använder du boken? (för högläsning, gruppläsning, enskild läsning, temaläsning osv.)
- VAD är det som är bra och/eller värt att lyfta?
– parallellhandling
– ett ex. där stil och struktur underlättar läsförståelsen
– aspekter som rör genus, sociala/politiska/historiska/kulturella frågor
– texter som rör sig i olika tidevarv och delar av världen och där du drar paralleller med här och nu.
– texter som du använder för att tydliggöra hur innehåll, uppbyggnad och språkliga drag ger ledtrådar till texten (genre, karaktär o.likn.)
– osv. - brukar du använda den för att arbeta med vissa läsförståelsestrategier
– textkopplingar
– grafisk bearbetning som VÖL och VEN-diagram, tankekartor
– osv. - inte att förglömma bokens titel och författare
Det räcker förstås att ta täcka in någon av mina förslag på punkter.
Jag hoppas och väntar på dina förslag!
Så intressant! Jag ser fram emot listan sen.