Finns det en metod som är bättre än andra?
- när man lär barn läsa och skriva. UR har samlat åtta forskares syn på frågan i åtta korta filmer: Du hittar filmerna här.
Vad är dina erfarenheter? Något du kan dela med dig av?
- när man lär barn läsa och skriva. UR har samlat åtta forskares syn på frågan i åtta korta filmer: Du hittar filmerna här.
Vad är dina erfarenheter? Något du kan dela med dig av?
Kategorier
Forskning och utveckling Språkutveckling SvenskaNyckelord:
Läs-skriv- och språkutvecklingFotograf: Hans Johansson
Jag arbetar som ämnesutvecklare centralt på utbildningsförvaltningen med placering på Uppdragsavdelningen. Mitt ämnesområde är läs-, skriv- och språkutveckling och jag har arbetat med läs- och språkprojektet på grundskoleavdelningen sedan 2008.
Under dessa år har jag arbetat med FoU-frågor, som internkonsult och utvärderare. Jag föreläser, arrangerar kurser och studiecirklar samt håller i nätverksgrupper. I mån av tid åker jag också ut till skolor för att föreläsa på plats och/eller delta i planering och genomförande av konferenser och studiedagar med fokus på läs-, skriv- och språkutveckling. Med andra ord är det ett mycket omväxlande, stimulerande och lärorikt arbete!
Kontakt
Toura Hägnesten
@THgnesten
Jag hörde på en föreläsning att den bästa läs och skrivutvecklingsmetoden är den som läraren tror på.
/Eva-Li
Tro i alla ära men så var det det där med evidensbasering…
Men jag vill minnas att det var en forskare som kommit fram till det.