Att starta utvecklingsarbeten

Språkpaketet har 55 deltagare från sju skolor, en från varje skolområde. De befinner sig på väg mot, i eller upp ur startgroparna! Idag föreläste jag för gruppen om aktuell forskning inom läs- och skrivområdet. De var superintresserade och pigga på diskussioner! Alltid roligt att träffa lärare som är engagerade och intresserade. Det är också lite pirrigt när man är på väg in på något nytt. Här handlar det om att knyta ASL, att skriva sig till läsning, till vad forskning menar är evidensbaserad praktik inom ämnesområdet men också till ”vanlig” läsning och bedömning av elevers läsutveckling. Många av deltagarna i Språkpaketet går och väntar på sina nya iPads, andra kommer att använda sina datorer. Alla är på väg in i ett nytt arbetssätt och det finns många frågor som väntar på svar. Språkpaketet löper fram till juni 2013 så mycket hinner hända på vägen. Och vi har förutsättningarna, nämligen: tid, resurser och katalysatorer i form av externa bollplank, dvs. jag, Anna, Carola och Inga-Lill. Forskning understryker vikten av att varva teori och praktik i återkommande cykler kombinerat med externa stödpersoner som kan utmana invanda föreställningar.

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.