Var femte person du möter på gatan

klarar bara att läsa de enklaste texterna. Siffran för Sverige är 17 %.  Det är också skillnad beroende på kön; uppgifterna gäller för var fjärde 15-årig pojke  medan de endast gäller 13 % av flickorna. Konsekvensen för dessa individer är att de får svårt att klara sig i dagens samhälle.

Uppgifterna kommer från en rapport framtagen av the Commission by the Eurydice network och fokuserar fyra huvudområden: undervisningsupplägg, hur man möter läs- och skrivsvårigheter, kompetensutveckling och läsprogram för ”promotion of reading outside school”.

Du kan läsa hela rapporten på: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130EN.pdf

Föredrar du sammanfattande artiklar på svenska så hittar du sådana på t.ex.:

Rapporten lyfter också att få länder har lärare som är specialiserade på att stödja lärare och elever inom läsområdet. Rapporten understryker följande:

  • Reading difficulties can be tackled effectively if problems are identified and addressed as early as possible, if teaching material is adapted to specific needs and teachers are offered continuing professional development.
  • Intensive and targeted instruction, for individuals or small groups, can be particularly effective. However, few teachers have the opportunity to specialise in this area and reading specialists who support teachers in the classroom are on hand only in the United Kingdom, Ireland, Malta, and the five Nordic countries.
  • Lengthy procedures for organising additional support can also be a barrier to providing early and effective help to pupils.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.