I skolan finns inte heller läsande förebilder

Hitintills har jag på mina kurser och i mina föreläsningar påstått att just lärare är en grupp som läser mycket. Den svenska versionen av Eurydice rapporten hade den slående rubriken: ”Världen är svår att läsa för 1 av 5 européer”. Sällanläsning trodde jag inte gällde lärare. Men som bedrog mig! Nu visar en undersökning att var tredje yngre lärare läser max två skönlitterära böcker per år. Endast fyra läser fler än sex böcker om året. Det är tre gånger så vanligt att lärare under 40 år inte läser alls jämfört med lärare över 55. 55+ lärare är de som läser överlägset flest böcker.

De internationella studierna PISA och PIRLS anger som en av flera förklaringar att barn och unga idag inte längre har läsande förebilder omkring sig. Nu gäller detta tydligen inte bara hemma och på fritiden utan även i skolan vilket är illavarslande. Den lärare som själv inte har erfarenheter av att läsa kommer med all säkerhet att ha svårt att undervisa i t.ex. läsförståelsestrategier. Läs mer i Lärarnas tidning.

Kanske dags att börja fundera på läsbefrämjande åtgärder för lärarna också!

Jag önskar er alla en trevlig helg med en riktigt bra bok!

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.