Så kan det låta!

Två studiecirklar i ”Att undervisa i läsförståelse” är just avslutade. Vi har träffats 6 tillfällen á 2,5 timme under september – januari. Deltagarna har läst, diskuterat, gjort en mängd övningar med sina elever och utbytt erfarenheter. Då är det förstås spännande att ta del av kommentarerna i den utvärdering jag gör av alla kurser, föreläsningar och studiecirklar jag har. Ja, utvärdering är häftigt, särskilt när det låter så här:

  • Konkreta arbetsmetoder som fungerar bra att omsätta i praktiken och som ger resultat. Jättebra!
  • Handfasta arbetsmodeller, så som CORI-modellen, arbeta med citat, ordförståelse och röda tråden.
  • Det är faktiskt den bästa fortbildning jag gått på.
  • Det vore toppen om alla mina kollegor fick gå den här kursen.
  • Jag och de flesta på kursen har inte haft någon inläsningstid alls. Vi har stressat från jobbet och det blir stressigt med allt som ska göras i uppgifter på kursen på toppen av allt annat som ska göras i det ordinarie arbetet. Det hade varit bra om vi hade haft särskild tid som var anpassad  till kursen för att kunna gå in seriöst i arbetet som har känts så viktigt och att slippa stressa med allt som det nu tyvärr har blivit.
  • Det skulle vara toppen om man kunde ”sälja” hela kursen till hela skolor. Jobba på rektorsnivå!
  • Vi har inte tidigare undervisat om lässtrategierna på det här sättet. Det känns som att vi äntligen fått verktyg för att hjälpa eleverna att bli utvecklade läsare.
  • En mycket rolig och givande kurs som jag anser att alla lärare oavsett ämne eller årskurs ska gå! 

Jag vill förstås säga TACK till alla er som deltar och gör studiecirklarna till en spännande mötesplats för kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Och tänk att det fortfarande inte är självklart att man får tid för att läsa in kurslitteraturen som är en bok på ca 350 sidor!

Kanske något för redaktionen att göra ett reportage om?

Till hösten kommer jag att starta tre nya studiecirklar. Du som blir nyfiken och vill delta i studiecirkeln kan göra en intresseanmälan, den är inte bindande, via länken: https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=55101

OBS! jag undrar vem som blir den 100:ade läraren på listan?!

2 kommentarer

  1. Maria, 7 februari 2013

    Det lät som en intressant kurs! Vilken litteratur läser ni? Vilken litteratur kan du rekommendera till en lärare på högstadiet som vill utveckla sina elevers läsning, både när det gäller fack- och skönlitteratur?

  2. Toura Hägnesten, 8 februari 2013

    Ja, alla tycker att det är en intressant och givande kurs. Dock är den öppen endast för lärare i Stockholms grundskolor.
    Vi läser och arbetar med strategier som beskrivs i ”Att undervisa i läsförståelse” av Barbro Westlund. Jag presenterar också ”Läsförståelse under luppen” av Rosén, Gustafson m.fl.; ”Läsförståelse genom strukturerade textsamtal” av M ”Reichenberg samt Improving comprehension instruction” av Block, Gambrell & Pressley.
    Har du några egna tips på bra litteratur runt undervisning av läsförståelsestrategier? Carsten Elbro har skrivit en bok som kommer ut snart och som heter ”The Reading Comprehension Handbook”. Vi får se om den tillför något.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.