imorgon fredag är det fest

för då besöker jag Emma på Adolf Fredriks skola för att se hur hon lägger upp sitt arbete med CORI. Ah, där hade vi en av förkortningarna igen! CORI betyder ”concept-oriented reading instruction” eller på svenska ”begreppsorienterad läsförståelseundervisning”. CORI är en forskningsbaserad modell för undervisning i läsförståelse. Den bygger på forskning av Guthrie som jag har skrivit om tidigare i min blogg. Gå gärna tillbaka och läs det inlägget för där hittar du ocskå en intervju med professor John Guthrie.  

Utgångspunkten för CORI är samverkan mellan motivation, begreppskunskap, läsförståelsestrategianvändning (puh! vilket ord) och social interaktion. Modellen används i ämneskunskap i främst NO men också SO. Modellen CORI omfattar delar som att:

  • aktivera elevens förkunskaper
  • fokusera centrala begrepp. Här motiveras också eleverna att ställa frågor på olika nivåer.
  • aktiv informationssökning (denna ska inbegripa metakognitiva strategier
  • organisera kunskap grafiskt; t.ex. teckningar, diagram och tankekartor.
  • summering av arbetet

 Dessa moment fördelas i ursprungsmodellen på sex veckor där eleverna i inlärningsskedet arbetar en vecka med varje område.

Ja, jag ser verkligen fram mot morgondagens besök i Emmas klass!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.